Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

krijg ik alleenstaande ouder korting, aanvullende alleenstaande ouder en combinatiekorting per maand op mijn bank bijgeschreven?

Heb hier al over gebelt naar de belasting maar daar doen ze heel moeilijk om dit te zeggen :s en waar je recht op heb als alleenstaande ouder. Hoop dat jullie me kunnen helpen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

U kunt als u aan de voorwaarden voldoet een voorlopige aanslag (teruggaaf) indienen. Dat kan digitaal - zie link hieronder of schriftelijk via een aangifteformulier, verkrijgbaar via de Belastingtelefoon. U hoeft voor deze teruggaaf alleen maar uw inkomen in te vullen en de vragen bij heffingskortingen te beantwoorden met ja/nee. Digitaal aanvragen gaat het snelst.

Voor deze kortingen moet u wel gedurende langer dan een half jaar alleenstaand zijn. Voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting moet het jongste kind na 31 december 2000 zijn geboren en moet u inkomen uit tegenwoordige arbeid hebben.

Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/verzoek_of_wijziging_voorlopige_aanslag_2012
(Lees meer...)
fisbel
11 jaar geleden
Ja, als je er recht op hebt wordt je per maand uitbetaald per bank, voor zover ik betaald de belastingdienst het niet cash uit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je krijgt ze niet onder die naam op je bankrekening bijgeschreven.

Deze kortingen zijn zog. heffingskortingen. Een heffingskorting is een korting op de belasting en/of premie volksverzekeringen die je moet betalen.

Als je aangifte doet voor de inkomstenbelasting en de vragen juist invult, komen de heffingskortingen waar je recht op hebt aan bod. Je betaalt dan minder belasting dan wanneer je geen recht zou hebben op die kortingen. Of krijgt zelfs geld uitbetaald door de Belastingdienst.

Het is dus totaal iets anders dan de zorgtoeslag, het kindgebonden budget, de huurtoeslag en de kinderopvangtoeslag. Dat zijn "echte" toeslagen die je als zodanig kunt aanvragen en die ook worden uitbetaald (eveneens door de Belastingdienst) als je er recht op hebt.
(Lees meer...)
Computoon
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding