krijg ik alleenstaande ouder korting, aanvullende alleenstaande ouder en combinatiekorting per maand op mijn bank bijgeschreven?

Heb hier al over gebelt naar de belasting maar daar doen ze heel moeilijk om dit te zeggen :s en waar je recht op heb als alleenstaande ouder. Hoop dat jullie me kunnen helpen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

U kunt als u aan de voorwaarden voldoet een voorlopige aanslag (teruggaaf) indienen. Dat kan digitaal - zie link hieronder of schriftelijk via een aangifteformulier, verkrijgbaar via de Belastingtelefoon. U hoeft voor deze teruggaaf alleen maar uw inkomen in te vullen en de vragen bij heffingskortingen te beantwoorden met ja/nee. Digitaal aanvragen gaat het snelst.

Voor deze kortingen moet u wel gedurende langer dan een half jaar alleenstaand zijn. Voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting moet het jongste kind na 31 december 2000 zijn geboren en moet u inkomen uit tegenwoordige arbeid hebben.

Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/verzoek_of_wijziging_voorlopige_aanslag_2012
fisbel
11 jaar geleden
Ja, als je er recht op hebt wordt je per maand uitbetaald per bank, voor zover ik betaald de belastingdienst het niet cash uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je krijgt ze niet onder die naam op je bankrekening bijgeschreven.

Deze kortingen zijn zog. heffingskortingen. Een heffingskorting is een korting op de belasting en/of premie volksverzekeringen die je moet betalen.

Als je aangifte doet voor de inkomstenbelasting en de vragen juist invult, komen de heffingskortingen waar je recht op hebt aan bod. Je betaalt dan minder belasting dan wanneer je geen recht zou hebben op die kortingen. Of krijgt zelfs geld uitbetaald door de Belastingdienst.

Het is dus totaal iets anders dan de zorgtoeslag, het kindgebonden budget, de huurtoeslag en de kinderopvangtoeslag. Dat zijn "echte" toeslagen die je als zodanig kunt aanvragen en die ook worden uitbetaald (eveneens door de Belastingdienst) als je er recht op hebt.
Computoon