Wat zijn de consequenties als men iemand inschrijft op je huisadres? Wij hebben een koopwoning.

Zij verblijft al geruime tijd in Spanje en is bezig om te emigreren. Wij zijn nu postadres maar ze moet een woonadres hebben. Graag de risico's en kosten welke hieruit voort kunnen komen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
93.2K

Antwoorden (3)

Er zijn geen consequenties bij inschrijving op uw woonadres als u een koopwoning hebt. Wel moet ivm een eventuele hypotheekaftrek de betaalde huur beneden een bepaalde grens zijn. Er geldt een vrijgesteld bedrag hiervoor. Zie de bron: kamerverhuurvrijstelling.
fisbel
6 jaar geleden
Als je van een eenpersoonshuishouden naar een meerpersoonshuishouden gaat, betaal je meer gemeentelijke belastingen.

Daarnaast loop je kans op een boete van de gemeente, als deze ontdekt dat je iemand toestemming geeft om zich in te schrijven op jouw adres, terwijl die persoon daar niet woont.

Omdat jullie adres de officiële woon- en verblijfplaats volgens de GBA is, loop je kans op beslaglegging op jullie eigendommen als de spookbewoner schulden heeft of maakt. Rechtstreeks als dat overheidsschulden zijn of indirect via de rechter bij een veroordeling.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ga je ook naar een hogere belastingcategorie als beide inkomens bij elkaar opgeteld worden?
SimonV
6 jaar geleden
Nee, de belastingschijven gelden per persoon. Je mag er als samenwonenden wel voor kiezen als fiscale partners aangemerkt te worden. Belastingdienst:
Meerdere personen kunnen uw fiscale partner zijn, bijvoorbeeld:
U bent getrouwd en er staat nog iemand anders op uw adres ingeschreven. Dan mag u gemeenschappelijke inkomsten en aftrekposten verdelen.
En drempelbedragen hangen af van het inkomen van u en uw partner samen. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/relatie/fiscaal_partnerschap/fiscaal_partnerschap
Het heeft alleen invloed op toeslagen en uitkeringen. Maar geen invloed op inkomstenbelasting. Invloed op gemeentelijke belastingen is er meestal niet.
Ik ga uit dat met wij een meer persoonshuishouden bedoelt wordt.

Van huurtoeslag is geen sprake. Voor de rest loopt geen vaart, mocht je ergens op gekort worden of een nadeling effect hebben, dan helpt een simpel bezwaar. Waar in je uitlegt dat het gaat om een inschrijving voor een Nederlands postadres, maar dat het feitelijk verblijfplaats in het buitenland is.