Wanneer is je hobby een bedrijf?

Ik ben 16 jaar en heb sinds kort een site waar ik mijn dienst aanbied om goedkope logo's te ontwerpen. Ik verwacht niet om meer dan 100 euro per jaar omzet te hebben en doe het vooral omdat ik het leuk vind. Ik hoef me nu toch niet aan te melden bij de kvk en belasting te betalen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Je bent pas een echt bedrijf, als je staat ingeschreven bij de KvK.
Voor jou zal dat voorlopig geen probleem zijn. Je moet al heel wat verdienen wil de belasting daar van meeprofiteren (> 5000,-) en echt duidelijk is de grens niet van hobby en bedrijf:
https://www.places.nl/tips/startups/hobby-of-werk-wanneer-is-er-sprake-van-een-onderneming/

Er zijn veel hobbyisten die wel eens wat verkopen buiten de privésfeer, zoals amateur-kunstschilders op een kunstmarkt en hobbyfotografen. Het gaat dan niet eens om € 100,- maar toch om bedragen van € 150,- tot > € 500,- per stuk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voor de belasting maakt het niet of het een bedrijf is of niet. Het gaat er om dat de bijverdiensten boven een bepaalde grens uitkomen.

Het is een hobby als de kosten groter zijn dan opbrengsten. Of dat opbrengst per uur een stuk lager is dan het (jeugd) minimum uurloon.

En met 100 euro per jaar zit je dik onder.

Toegevoegd na 3 minuten:
En als je in gaat schrijven bij KvK en aangifte als bedrijf gaat doet, dan ben je die 100 euro winst al snel kwijt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Strikt genomen moet je belasting betalen zodra je boven de belastingvrije voet uitkomt. Dat staat los van het minimumloon; in de praktijk zit je er met 100 euro iig onder.