Hoe trek ik de kosten voor verhuren koopwoning af bij mijn aangifte?

Ik heb een koopwoning die ik verhuur, terwijl ik zelf in een huurwoning woon. Hierdoor is mijn renteaftrek van de hypotheek niet meer aftrekbaar. De inkomsten uit mijn woning geef ik netjes op. Nu begrijp ik mijn vve kosten, verzekeringen en kosten die ik uitgeef om te woning te kunnen verhuren wel mag aftrekken bij mijn inkomstenbelasting. Ik kan niet zo snel vinden waar ik dit kan doen.

1.Waar kan ik deze kosten/posten opvoeren dan?

2. Op de website van de belastingdienst lees ik dat als ik mijn 2de woning verhuur (een 2e woning is een woning waarvan u de eigenaar bent, maar waarin u niet woont. ), wel vermogenbelasting moet betalen maar de inkomsten niet hoef op te geven. Doe ik het al die tijd dan verkeerd?

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/interneteconomie/ik-verhuur-mijn-huis/verhuur-2e-woning

Weet jij het antwoord?

/2500

U heeft uw aangiften op het punt van verhuur woning inderdaad verkeerd ingevuld. De link van de Belastingdienst geeft de goede informatie. Uw 2e woning is een woning die in Box 3 valt. In principe betaalt u over de (WOZ) waarde van de woning Box 3 belasting. Een hypothecaire schuld kunt u aangeven in de VIA (of is al automatisch ingevuld) en in mindering brengen op de waarde van de woning. Huuropbrengsten zijn in uw situatie dus niet belast. Let op: De WOZ-waarde kan minder zijn als de huurder van uw woning huurbescherming geniet. In het programma kunt u dit aangeven. De verminderde WOZ-waarde wordt door het programma automatisch berekend en is afhankelijk van de hoogte van de ontvangen huur. Voorbeeld: WOZ-waarde is € 200.000 De ontvangen huur per jaar is € 12.000 Dit is 6% van de WOZ-waarde. In de tabel van de link hieronder is de zogenaamde leegwaarderatio te lezen, dat is een percentage van de WOZ-waarde van de woning. Bij 6% hoort een leegwaarderatio van 73% van de WOZ-waarde. U hoeft in de aangifte dus maar 73% x € 200.000 is € 146.000 als waarde van de woning aan te geven. Nu de vraag hoe u de foutief ingevulde aangiftes kunt corrigeren. Correctie kan tot 5 jaar terug, dus t/m 2012. Vanaf 2013 bestaat het online systeem, in 2013 als proef. U doet binnen het systeem als het ware opnieuw aangifte, maar nu met de juiste gegevens. De Vooringevulde Gegevens zijn in het online systeem beschikbaar. In de latere jaren 2014 c.q. 2015 en 2016 is te klikken op: wijzigen aangifte. U krijgt dan uw oorspronkelijke aangifte en deze kunt u wijzigen. Waarschijnlijk heeft u ook nog papieren prints van uw aangifte. Zodat het corrigeren van de aangiften gemakkelijker is. N.B: voor de jaren 2012 t/m 2014 was het download Easytax programma het systeem. Bekend van de icoontjes op het bureaublad. Per jaar kunt u deze jaren aanvinken op het bureaublad en corrigeren. Tenslotte: de gecorrigeerde aangiftes opnieuw versturen. In principe volstaat dit, ook als de aangifte definitief is. De gecorrigeerde aangifte heet dan een verzoek tot ambtshalve vermindering aanslag, maar wordt als bezwaar behandeld. Eventueel kunt u op papier nog een toelichting aan de Belastingdienst sturen met daarin uitleg waarom u de aangifte heeft gecorrigeerd. Meestal komt er binnen ca. 2 maanden bericht van de Belastingdienst. Vaak alleen maar met een nieuwe definitieve aanslag met extra belastingteruggave en verder geen papieren mededelingen.

Bronnen:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/con...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100