Moet ik belasting betalen als ik mijn tweede woning af en toe verhuur?

Ik woon zelf in een huurhuis, maar ik heb daarnaast een huis gekocht voor de verhuur via Airbnb en andere verhuursites.

En wordt dit wel gezien als tweede woning (omdat mijn permanente verblijf dus geen koophuis is)?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
jc54
6 jaar geleden
Ik mag hopen van wel!!!!!!!
paulus811
6 jaar geleden
Waarom mag je hopen van wel jc54? Pika91, de regels voor verhuur en belasting staan op de website van de belastingdienst. Als het gaat om tijdelijke verhuur zijn de opbrengsten onbelast voor het tweede huis, maar omdat het in dit geval om je eerste huis gaat gelden er andere regels. Overigens is het handig om dit soort dingen uit te zoeken VOORdat je een dergelijke investering doet. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/interneteconomie/ik-verhuur-mijn-huis/verhuur-2e-woning
fisbel
6 jaar geleden
@paulus811:
Er gelden geen andere regels t.a.v. de verhuur eigen woning. De woning waar gewoond wordt is het huurhuis. De koopwoning is de tweede woning. Er is uiteraard geen hypotheekrenteaftrek mogelijk, tenzij de gekochte woning bedoeld is als toekomstige woning. Verhuuropbrengsten van de koopwoning zijn belastingvrij.
paulus811
6 jaar geleden
@fisbel, dank voor je reactie. Het was mij niet duidelijk of het huurhuis als eerste huis wordt gezien. Weer wat geleerd.

Antwoorden (1)

Het is niet duidelijk of de koopwoning bedoeld is als toekomstige woning. (box 1) Als uw intentie is binnen 3 jaar in de koopwoning te gaan wonen, is er hypotheekrenteaftrek mogelijk. En zijn de inkomsten uit tijdelijke verhuur zoals verhuur via Airbnb belast: 70% met aftrek van kosten.

Als u niet in de tweede woning gaat wonen, zijn alle verhuuropbrengsten belastingvrij.
De woning valt in box 3. Als de verhuur valt onder de wet huurbescherming is de leegwaarderatio van toepassing. Dat wil zeggen dat niet de volledige WOZ-waarde hoeft te worden aangehouden in de belastingaangifte. Zie de bron.
fisbel
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
De tweede alinea is geheel niet van toepassing. Dat is alleen bij reguliere verhuur en niet van toepassing bij kortdurende verhuur via airbnb en soortgelijke (toeristische) aanbieders. En laat dat nou precies wel de intentie zijn van de vraagsteller. "Er kan sprake zijn van meer dan alleen tijdelijke verhuur als u ook diensten aanbiedt die samenhangen met de verhuur. Zoals het verzorgen van ontbijt en het diner of het verstrekken van linnengoed. Een ander voorbeeld is het onderhouden van contact met toeristische instanties. Dan kan de totale huurvergoeding belast zijn als resultaat uit overig werk in box 1. Of dat zo is, hangt af van de hoeveelheid arbeid die u verricht en of u door deze arbeid een hogere opbrengst kunt verwachten. Er kan ook sprake zijn van winst uit onderneming." https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/interneteconomie/ik-verhuur-mijn-huis/verhuur-2e-woning
fisbel
6 jaar geleden
Dank voor de reactie. Want mijn antwoord behoeft aanvulling t.a.v. de mogelijkheden die er zijn bij tijdelijke verhuur. Voor verhuur via Airbnb gelden tegenwoordig vaak beperkingen zoals het aantal dagen dat verhuurd wordt. TS wil ook verhuren via andere kanalen als Air bnb. Tijdelijke verhuur was in dit soort situaties tot enkele jaren geleden alleen maar mogelijk via de Leegstandswet. Maar sinds kort is er meer mogelijk t.a.v. tijdelijke verhuur. Er kan bijvoorbeeld tijdelijk verhuurd worden voor een aantal maanden of langer. Begin en einddatum van dit soort tijdelijke contracten moeten dan duidelijk vermeld staan in het contract. Af en toe is een rekbaar begrip. Maar zoals de vraag is geformuleerd zal tijdelijke verhuur bedoeld zijn. Zie de link.
https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/33436_verruiming_mogelijkheden