Vakantiedagen uitbetalen, of inwisselen voor ziektedagen (70%). Wat is voordeliger?

Goedendag,

Dit is mijn laatste maand bij mijn huidige werkgever. Mijn contract verloopt namelijk en wordt niet verlengt. Ik ga dus , als ik geen werk vind, de ww in :(

Nu heb ik nog 10 verlofdagen opgebouwd.
En ik ben net ziekgeweest (6 werkdagen). Waarbij (in het contract) de eerste werkdag niet wordt vergoed, en de rest van de dagen 70%

Nu zit ik in dubio. Wat is voordeliger (gezien ik straks ww krijg en dus ook 70% uitbetaald krijg en dus lastig rond kom)

Wat zal ik doen?:
Uitbetalen van mijn verlofdagen, ik geloof 52% belasting.
Of eventueel vragen om mijn verlofdagen in te wisselen voor bijvoorbeeld de eerste ' onbetaalde' ziekte dag, of juist voor alle ziekte dagen?

Stel ik verdien 3500 p mnd bruto.

Wie o wie kan mij helpen met advies hierin. Bedankt?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verlofdagen inwisselen tegen ziektedagen is volgens mij niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oke,
Maar stel dit is wel mogelijk is dit alsnog verstandig om te doen?
Utrecht
6 jaar geleden
en met 3500 bruto/maand verwacht ik niet dat je in de 52% belasting schaal zit. Zal 42% zijn.

Antwoorden (1)

Het maakt voor de hoogte van de WW-uitkering niets uit.

De WW kijkt terug naar het sv-loon dat je verdiende in het jaar voordat je werkloos werd, ook als dat loon bij verschillende werkgevers werd verdiend of als dat loon werd verdiend in verschillende dienstverbanden bij dezelfde werkgever. Die periode van 1 jaar begint 1 jaar en 1 kalendermaand (of vierwekenperiode) voor je eerste werkloosheidsdag. De periode eindigt op de laatste dag van de op een na laatste volledige maand (of vierwekenperiode) voordat je werkloos werd. De laatste maand of vierwekenperiode telt dus niet mee.

Als je per 01-07-2017 werkloos zou worden, wordt dus teruggekeken t/m 31-05-2017. De verlofdagen die je nu zou laten uitbetalen of - als dat al mogelijk is- in zou laten wisselen voor ziektedagen, doen dus niets.
Computoon