Belasting.Nuttig of niet? Teveel? Is het nuttig waar de belasting heen gaat&waar zou het in moeten worden gestoken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

In de politieke geschiedenis is een deel van de denkers voor belastingen en een ander deel vindt het diefstal. John Stuart Mill, begin 19-de eeuw: On libberty, vindt het diefstal en het zou bestreden moeten worden. De kosten vn de staat moeten worden omgeslagen pro rato het nut wat je ervan hebt. Daar valt alles voor te zeggen.

Het meest hoopgevende vindt ik het gedachtegoed van David Ricardo, die in zijn boek "Principles of Political Economy and Taxation" heeft duidelijk heeft gemaakt, dat inkomensvorming en belastingheffng niet het probleem zijn, maar dat de problemen komen bij de inkomensverdeling en besteding van de belastingopbrengsten.
'Amateur economen' denken vaal het omgekeerde, maar gelukkig is dat incorrect.

Het nare is dat belastingheffing om een schuldenprobleem op te lossen een negatieve invloed heeft op de economische groei. Dat maakt het ook voor Griekenland zo moeilijk. Ook hier zit het probleem erin, dat de belastingheffing de koopkracht als total verlaagt. Belastingheffing, waarbij de centen worden uitgegeven, door de overheid, als overheidsinvesteringen hebben dat probleem niet. Economische groei door export is dan een noodzakelijke voorwaarde om een schuldenlast te kunnen aflossen. Dat is dan waar het PvdA en het CDA partijprogramma steken laten vallen, die romen de interne economische groei af, wat onvermijdelijk tot nieuwe problemen leidt..

Toegevoegd na 1 minuut:
David Ricardo leefde midden 18-de eeuw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja. Belasting is nuttig en wordt behoorlijk redelijk besteed.

- Politie
- Onderwijs
- Verzorging
- Wegen
- Landsverdediging
etc
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja belasting is zeker weten erg nuttig.
Het wordt gebruikt voor heel veel overheidskosten, wegen, bruggen, scholen ziekenhuizen enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
belasting is nuttig, ons gezamenlijke huishoudboekje (de nederlandse staat) moet immers ook inkomen hebben, om de uitgaven te kunnen doen dioe nodig zijn.
het is helaas niet altijd even nuttig/eerlijk verzameld en besteed. althans dat gevoel heb ik. ik zou zelf mijn prioriteiten anders leggen.
ik weet niet of ik zo veel geld aan landsverdediging zou uitgeven. ik weet ook niet of ik hogere inkomens en bedrijven met giga winsten ten koste van gewone mensen zou zou blijven bevoordelen. (wat te denken van de oliemaatschappijen die onze dure benzine maken met hun miljarden kwartaalwinsten).
maar ja, dat is één mening er zijn er in dit land nog 16,5 miljoen meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slechts DIE belasting is nuttig die aangewend wordt voor algemeen doel.
Een paar doelen zijn al door anderen genoemd.

Echter, in Nederland wordt belastingheffing ook voor andere zaken misbruikt...waaronder subsidiring van allerlei organisaties die normaal gesproken gewoon voor zichzelf zouden moeten kunnen zorgen.

Als gevolg van dit laatste is het belasting tarief in Nederland, incl de grote herverdeling van gelden dus, veel te hoog.

Een goede rekensom leert dat je al gauw 60% of meer belasting betaald. Ja, ook de lagere inkomens. Want je betaalt niet alleen inkomsten belasting/loonheffing, maar ook 19% BTW over bijna alles wat je besteed, lokale belastingen, accijns over acohol, energie belastingen zowel op gas stroom als op benzine en diesel, op rookwaar, overdrachts belasting (bij koop huis), auto belastingen waaronder BPM etc.

En hieruit volgt al snel dat al die herverdelingen onnodig zijn. Want als je de belasting verlaagt (het meest % voor de lagere inkokmens) dan zijn al die herverdelings subsidies met bijbehorende controle ambtenaren niet meer nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle belastingen die binnen het land (of desnoods de euro-zone) blijven, zijn al snel nuttig, want die blijven in onze economie. Je kunt dan discussieren of je een extra brede weg in Oost-Groningen wel zo nodig vindt, maar het wordt terugbesteedt aan het volk dat de belasting heeft betaald.

Belastingen die "verdwijnen", zoals ontwikkelingshulp, defensie, export-subsidie... Dat geld is na het uitgeven weg, en daar moeten we 2x over nadenken of dat echt nodig is.

Of het teveel is? Ik zeg altijd: ik wou dat ik meer belasting mocht betalen... Immers, hoe meer je betaald, hoe meer je ook voor jezelf overhoudt (ALTIJD). Ik wil daarom ALTIJD ruilen met iemand die meer belasting betaalt dan ik.