Controleert de overheid het wanneer je geen recht zou hebben op kinderbijslag?

Ik ben 17 jaar en ik heb een bijbaantje. Ik heb dit baantje al ruim een jaar en ik sinds kort weet ik dat ik niet veel extra's mag verdienen per kwartaal. Ik heb in een paar kwartalen teveel verdient en ik ben nu bang dat ik de kinderbijslag terug moet gaan betalen. Ik ben gaan rondvragen bij vrienden of zij hebben meegemaakt dat de overheid hun kinderbijslag inhield. Uiteindelijk bleek dat veel van hen vaker teveel zou verdienen maar nooit problemen zou hebben gehad met kinderbijslag terug betalen. Heeft iemand er ooit ervaring mee gehad dat de overheid hun kinderbijslag inhield?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.7K
Powergen
7 jaar geleden
Als jij 17 bent... hoe kan dan JIJ kinderbijslag krijgen. Bedoel je je ouders?

Antwoorden (1)

Op deze site van de SVB is alles te vinden over kinderbijslag en bijverdienen. Het zijn de ouders die normaliter de kinderbijslag ontvangen en terug moeten betalen als het kind te veel heeft bijverdient.
Alleen degene die de kinderbijslag heeft aangevraagd moet de eventuele wijzigingen doorgeven. Het is niet noodzakelijk dat kinderen weten of hun ouders eventueel te veel ontvangen kinderbijslag terugbetalen.
Als degene die de kinderbijslag niet op tijd meldt dat het kind te veel heeft bijverdient, kan er een boete worden opgelegd.
Het gaat dus om kinderen van 16 en 17 jaar voor wie het uitmaakt of zij bijverdienen. Voor kinderen jonger dan 16jaar maakt het niet uit wat het bijverdient.

Toegevoegd na 8 minuten:
Het is verplicht verdiensten van boven de €800 netto per kwartaal door te geven aan de Sociale Verzekerings Bank (SVB). De SVB kan de inkomsten van een 16 en 17 jarige controleren via de belastingdienst. De werkgever draagt namelijk loonbelasting af.