Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mag ik wel of geen rente aftrekken over mijn hypotheekdeel?

In 2015 hebben wij onze hypotheek overgesloten in 2 delen: deel 1 = annuïteiten en deel 2 = aflossingsvrij.

Van deel 1 mogen wij de rente aftrekken, van deel 2 zou dit onder bepaalde omstandigheden mogen.
één van de regels:
‘U hebt uw hypotheek - die op 31 december 2012 al bestond - daarna overgesloten en u hebt de hypotheek niet verhoogd.’

Onze vorige hypotheek bestond al in 2012, de hypotheek is in principe niet verhoogd voor de woning.

De gegevens van de oude hypotheek (afgesloten in 2005): levenshypotheek en aflossingsvrij deel
Huidige hypotheek: annuïteiten deel en aflossingsvrij deel

De huidige hypotheek is €2700 hoger, maar deze verhoging is enkel gedaan om bemiddelingskosten te dekken, de verhoging was dus niet ten gunste van een andere woning / woning verbetering.

Mogen wij het 2e deel (het aflossingsvrije deel) dan wel of niet aftrekken?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als het gaat om een bestaande hypotheek, dan mag deze hypotheek verleend worden. Dus je mag in dit geval mag over beide delen rente afgetrokken worden.

Het antwoord zit in de vraag. Ik heb voor de zekerheid de uitleg van de belastingdienst van de belastingwet na gelezen en ook deze uitleg komt overeen met de informatie uit de vraag.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ook de 2700 euro is aftrekbaar als bemiddelingskosten. Maar alleen voor het jaar 2015. Mocht u dat vorige jaar vergeten zijn, dan mag u altijd dit melden aan de belastingdienst en een aangepaste aangifte doen over 2015.

Dus dit jaar mag alleen de rente over beide hypotheken afgetrokken worden.

En waar staat "verleend" moet het zijn "verlengd".
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding