Wat moet ik als organisator van een loterijclubje doen om te voorkomen dat er schenkingsbelating betaald moet worden bij het verdelen van een prijs?

Gezamenlijke inleg door meerdere leden van het clubje. Een "organisator" die alles regelt en de loeten koopt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

U hoeft waarschijnlijk niets te doen. Voor het organiseren van een plaatselijke Bingo of Kienspel hoeft onder voorwaarden geen kansspelbelasting te worden betaald. Een melding bij B&W is dan voldoende.

In het 'kort' heb ik de informatie van de Belastingdienst hierover (zie PDF-bestand in de bron) voor u samengevat:

De kansspeelbelasting bedraagt 19%. Als organisator van een binnenlands kansspel bent u verplicht de kansspelbelasting in te houden op de prijs. Er is sprake van een binnenlands kansspel als de organisator of 1 van de organisatoren van het kansspel in Nederland woont of is gevestigd. U betaalt de kansspelbelasting namens de prijswinnaar aan de Belastingdienst.

De kansspelbelasting wordt geheven over het geldbedrag (de prijs) of als het goederen zijn over de waarde in het economisch verkeer. De kansspeelbelasting wordt geheven over het totaal aan gewonnen prijzen.

Uitzonderingen:
Als de waarde van de prijs niet groter is dan € 454 (duizend gulden vroeger) hoeft er geen kansspeelbelasting te worden betaald. De vrijstelling geldt per prijs. Bij een rad van avontuur met 3 prijzen zijn er 3 rondes / trekkingen / vrijstellingen mogelijk.

Uitzondering kan ook zijn het organiseren van een winkelweekactie (minimaal 10 ondernemers) of promotionele activiteiten met gratis loten. Voor het organiseren van een plaatselijke Bingo of Kienspel hoeft onder voorwaarden geen kansspelbelasting te worden betaald. Een melding bij B&W is dan voldoende. Zie bladzijde 18 en 19 van het PDF-bestand.
fisbel