Moet ik al mijn huurtoeslag terug gaan betalen ?

Ik heb mijn jaarinkomen ontvangen over 2013, en dit is 21.132 euro, ik heb het hele jaar huurtoeslag ontvangen, maar je inkomen moet onder de 21.053 liggen, dus heb ik 107 euro te veel verdient, moet ik nu al mijn huurtoeslag terug betalen of kan ik hier een soort van (gedeeltelijke) kwijtschelding voor vragen, het is zo zonde omdat ik er maar 107 euro boven zit en nu best veel moet gaan terug betalen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K
paulus811
10 jaar geleden
Wat is er zonde? Voor de belastingbetaler is het zonde als het onterecht wordt uitgekeerd.

Antwoorden (4)

De kans is groot dat je terug moet betalen en nee je krijgt hier geen kwijtschelding voor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je moet alles terug betalen heb ik helaas ook wel kan je n betalingsregeling treffen daarvoor moet je asap bellen met de belastingdienst
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat moet je terug betalen.

Tot zover het slechte nieuws. Je kunt namelijk belastingaangifte doen (dat doen de meeste huurders niet omdat ze geen hypotheekrente aftrek hebben) en dan eens goed kijken naar de aftrekposten. Je zou een gift kunnen doen die aftrekbaar is van je inkomen. Die gift moet dan wel gedaan worden aan een ANBI (De Algemeen Nut Beogende Instelling), zie bronnen hier beneden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Schenk dus €110.- aan bv een of meer instellingen hier genoemd: http://anbi.nl

Toegevoegd na 1 uur:
Schenking moet hoger zijn, zie antwoord hieronder. My bad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
@immetjes:
€ 110 aan giften is een verkeerd advies. Bewijst dat er met verstand van zaken moet worden gehandeld. Er wordt in jouw advies geen rekening gehouden met de drempel van 1% van het drempelinkomen, lees hier: bruto inkomen. De drempel is € 211. Er moet dus minimaal € 211 + € 107 is € 318 aan giften worden gegeven. In mijn antwoord hieronder ga ik uit van € 350 giften.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah, ok. Idd te snel. Bedankt.
Allereerst een cijfermatige correctie:
Het inkomen moet lager zijn dan € 21.025 oom voor huurtoeslag 2013 in aanmerking te komen. Je zal dus alle huurtoeslag 2013 moeten terugbetalen. Daar is met een inkomen van € 21.132 geen ontkomen aan.

Voorbehoud van onderstaande informatie is dat je slechts 1 inkomen hebt en dat de € 21.132 aan inkomen 2013 een hard gegeven is !

---------------------------------------------------------------------------------------------------
Tot voor kort kon je aan je inkomen nog 'sleutelen' aan je inkomen na het passeren van het oude jaar. Dat kon door een koopsompolis te kopen (lijfrente) vóór 1 april van het nieuwe jaar. Maar die mogelijkheid is afgesloten. Resteert: (persoonsgebonden) aftrekposten. Maar die heb je of die heb je niet, bijvoorbeeld specifieke zorgkosten.

Blijft over de giftenaftrek. Als je vandaag nog digitaal 1 of een aantal giften doet bijvoorbeeld Rode Kruis, hartstichting, kankerbestrijding, kerk enzovoort met ANBI – algemeen nut beogende instellingen (er zijn er zo'n 20.000) is het op de valreep nog mogelijk je inkomen te drukken.

Dit vraagt enig nauwkeurig rekenwerk, want anders ben je je giftengeld kwijt en moet je toch nog de huurtoeslag terugbetalen. Als je € 350 aan giften geeft is de rekensom: € 350 minus 1% drempel inkomen € 211 resteert € 139 giftenaftrek.
Je inkomen van € 21.132 wordt door de giftenaftrek verminderd met € 139. Daardoor kom je uit op een verzamelinkomen (toetsingsinkomen heet dat bij de huurtoeslag) van € € 20.993. Mét behoud van huurtoeslag. Stel dat je huurtoeslag € 1200 is, dan is de belastingwinst € 850 (1200 – 350 giften)

N.B: als je je gift aan een culturele ANBI zoals een museum zou schenken hoef je maar € 280 aan giften te geven. Deze giften worden vermenigvuldigd met 1,25. Dus kom je ook uit op de gewenste € 350 aan giftenaftrek.

Toegevoegd na 1 uur:
Er is een goede kans dat de gift door de bank pas in het nieuwe jaar geboekt wordt bijvoorbeeld op 2 januari. Voor een familielid maakt ik eens op 30 december giften over. Deze werden pas op 2 januari geboekt. Er is wat voor te zeggen om dan toch de gift op te voeren in het belastingjaar zelf (hier 2013) Formeel niet correct, maar wel handelend in de geest der wet. De Belastingdienst zal hierbij niet ingrijpen. Natuurlijk mag de gift in het nieuwe jaar niet nog een keer opgevoerd worden.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een gift kan je toch ook met terugwerkende kracht doen?
fisbel
10 jaar geleden
@immetjes:
Nee, dat kan absoluut niet. De gift of giften moet(en) gedaan zijn IN het belastingjaar.