Mag je pensioen-sparen aftrekken als je geen inkomen hebt ?

Ik ben 56 en van plan om vanaf volgend jaar januari te stoppen met werken en uitsluitend van mijn spaargeld te gaan leven (zonder enige uitkering dus).

Mag je dan nog steeds een jaarlijks bedrag 'pensioen-sparen' en dit van de inkomsten-belasting aftrekken ? En hoeveel dan ?

Er wacht me namelijk nog steeds een forse jaarlijkse inkomsten-belasting vanwege m'n box-3 vermogen, ondanks dat ik niet werk.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.3K
ronron1212
7 jaar geleden
Dat moet dan nog al een vermogen zijn dan

Antwoorden (2)

Je mag pensioen-sparen aftrekken van je inkomsten.
Mogelijk kan het 4% rendement van je vermogen als inkomsten worden gezien.
Informeer bij de belasting of ze hiermee akkoord gaan.
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Te betalen 1,2%
fisbel
7 jaar geleden
Die 1,2% is vanaf 2017 variabel geworden. Het percentage is afhankelijk van de hoogte van het vermogen, Maar in dit verband is het percentage van de te betalen belasting box 3 volstrekt irrelevant. Bij lijfrente is immers uitsluitend box 1 van belang.
In 2018 gaat u met vervroegd pensioen. U gaat dan aangifte over belastingjaar 2017 doen. Voor dit jaar geldt het inkomen box 1 2016 als bepalend voor het pensioen-sparen. Is er voldoende jaarruimte in 2016 om de betaalde premies te kunnen aftrekken? Bepalend voor de jaarruimte is o.a. hoeveel pensioen de werkgever heeft ingelegd en hoe hoog het inkomen was. Hoe hoger het inkomen is, hoe meer jaarruimte er in het algemeen is.

Factor A is hierbij van belang. Deze factor geeft aan hoeveel pensioen u in een kalenderjaar hebt opgebouwd. De A staat voor (pensioen)Aangroei. Het bedrag van factor A is belangrijk als u nog niet AOW-gerechtigd bent en wilt bijsparen voor extra pensioen. Met de factor A kunt u dus nagaan of alle fiscale ruimte is benut.

Factor A op het pensioenoverzicht 2017 heeft u nodig voor uw belastingaangifte over het jaar 2017. Belastingaangifte over 2017 (voorjaar 2018 aangifte) zal geen problemen opleveren t.a.v. de aftrek zoals u dat gewend was. Belastingaangifte over 2018 (voorjaar 2019 aangifte) kan wel problemen gaan opleveren. U heeft in 2018 immers geen inkomen Box 1 meer. De jaarruimte zal op € 0 uitkomen.

Het is misschien nog wel mogelijk in belastingjaar 2018 lijfrenteaftrek te hebben. Daarvoor zult u moeten onderzoeken of er in voorgaande 7 jaren (2011 t/m 2017) nog reserveringsruimte is. Reserveringsruimte is het niet-benutte deel van de jaarruimtes voor de lijfrentepremieaftrek uit de 7 voorgaande jaren. U kunt de reserveringsruimte alsnog geheel of gedeeltelijk gebruiken als u meer premie in aftrek wilt brengen dan u aan jaarruimte hebt. Om deze reserveringsruimte te berekenen hebt u dus de gegevens nodig over uw inkomen box 1 en uw pensioenopbouw in de afgelopen 8 jaren.

Op een gegeven moment zult u geen ingelegde premies meer in aftrek kunnen nemen. Stel dat er in belastingjaar 2018 nog voldoende reserveringsruimte zou zijn, maar in 2019 niet, dan betekent dit dat u vanaf 2019 tot de AOW-gerechtigde leeftijd géén premies meer in aftrek kunt nemen.

U kunt uiteraard wel premies inleggen, maar dit heeft weinig zin als er geen aftrek tegenover staat. Over de pensioenuitkering wordt immers t.z.t. belasting ingehouden. Bij een bovenmodaal inkomen betekent dit dat er 40 en meer procent belasting over de pensioenuitkering verschuldigd is. Geen aantrekkelijk vooruitzicht! Het is in uw situatie wellicht aan te raden u deskundig te laten adviseren
Lees verder onder reacties.
fisbel
7 jaar geleden
fisbel
7 jaar geleden
Vragen die beantwoord zullen moeten worden zijn bijvoorbeeld: Is het wel een goed idee om al volgend jaar met vervroegd pensioen te gaan. Is deelpensioen misschien handiger? Hoe kan het beste worden omgegaan met de financiële reserve die u hebt opgebouwd?
SimonV
7 jaar geleden
Vraag:
"Er wacht me namelijk nog steeds een forse jaarlijkse inkomsten-belasting vanwege m’n box-3 vermogen." Misschien handig aan je antwoord je eerder gegeven reactie toe te voegen: "In dit verband is de te betalen belasting van box 3 volstrekt irrelevant. Bij lijfrente is uitsluitend box 1 van belang." Plus.