Wanneer je meer verdient dan het maximale bedrag om in aanmerking te komen voor huurtoeslag, mag je dan wel een sociale huurwoning huren?

Met andere woorden:

Stel, je salaris is dermate hoog dat je niet in aanmerking komt voor huursubsidie. Mag je dan wel een sociale huurwoning huren?
Of mag je dan alleen vrije sectorwoningen huren.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

De grens voor huursubsidie ligt beduidend lager dan de grens voor een sociale huurwoning. Als je al in een sociale huurwoning zit, kan je er niet zomaar uit gezet worden wanneer je meer gaat verdienen. Als je nu wilt verhuizen, zal je niet meer in aanmerking komen voor een sociale huurwoning.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De maximale huur waarop huurtoeslag kan worden verleend is €710,68. Dit is tevens de grens van de definitie van een sociale huurwoning. (Bedragen 2016)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik snap het antwoord niet. Ik vroeg me af of je op een sociale huurwoning mag reageren als je teveel verdient voor huursubsidie
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, je mag reageren. Sociale huurwoningen zijn vooral in het bezit van woningbouwverenigingen. Zij moeten minstens 80% toewijzen aan mensen met een inkomen lager dan € 35.739, 10% aan mensen met een inkomen tussen €35.739 en €39.874 en mogen maximaal 10% aan inkomens daarboven toewijzen. Dus het mag maar de kans op toewijzing is heel klein. Een voorbeeld van dat laatste is bijv. ouders met een meervoudig gehandicapt kind.
Inekez1
7 jaar geleden
"Als je nu wilt verhuizen, zal je niet meer in aanmerking komen voor een sociale huurwoning." Dat ligt eraan hoeveel te hoog dat inkomen dan is voor de huurtoeslag. Als het inkomen van 1 persoon hoger is dan 22.000 euro per jaar, is er geen recht op huurtoeslag. Maar zolang het inkomen tussen 22.000 en 40.000 euro is, is er wel recht op een sociale huurwoning.
Jazeker mag dat.
De inkomensgrens voor huurtoeslag is voor een 1-persoonshuishouden is € 22.000 per jaar. De inkomensgrens voor een sociale huurwoning is bijna het dubbele, ruim € 40.000 per jaar.
7 jaar geleden
Wanneer iemand teveel verdient voor de huur die gevraagd of betaald wordt, is er sprake van ---scheefwonen---

(scheefwonen
een huis, vooral een sociale huurwoning, bewonen waarvan de huur te laag is in verhouding tot het inkomen van de huurder; ook wel: wonen in een huis waarvan de huur te hoog is in verhouding tot het inkomen van de huurder, waardoor te veel aan huursubsidie uitgekeerd moet worden. .....etc )
Gevonden op http://anw.inl.nl/article/scheefwonen

Echter:

"Sinds 1 juli 2015 moeten woningcorporaties jaarlijks minimaal 80% van hun vrijgekomen sociale huurwoningen toewijzen aan huishoudens met een inkomen tot € 34.911 (prijspeil 2015). 10% mag naar huishoudens met een inkomen tussen € 34.911 en € 38.950 en 10% mag naar de hogere inkomens.

Dit is een tijdelijke regeling die loopt tot 1 januari 2021. Daarna gelden weer de regels die vóór 1 juli 2015 ook golden: namelijk 90% van de vrijgekomen sociale huurwoningen is bedoeld voor huishoudens tot een bepaalde inkomensgrens (in 2015 dus € 34.911) en 10% mag aan hogere inkomens worden toegewezen."

Antwoord

Dus ja het mag, hoewel er sprake is van 'scheefwonen' is er een tijdelijke! wettelijke regeling tot 1 januari 2021. die woningbouwverenigingen toestaat om 10% naar middeninkomens en 10% aan hogere inkomens toe te wijzen.

Gewoon inschrijven en reageren op die leuke betaalbare woning dus. Succes!

Toegevoegd na 19 minuten:
-Geen extra huurverhoging AOW-gerechtigden en grotere huishoudens
-Regels chronisch zieken en gehandicapten onveranderd
Heeft een huurder of een van zijn medebewoners een chronische ziekte of een beperking? Dan hoeft hij ook in 2017 niet altijd extra huurverhoging te betalen omdat hij een hoger inkomen heeft. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer iemand minstens 1 jaar lang 10 uur per week thuis verpleging krijgt.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurverhoging/inhoud/aanpak-scheefwonen