Hoe trek ik de kosten koper af bij de voorlopige aanslag?

Hallo allemaal, wij hebben een nieuwe woning gekocht. Graag wil ik de gemaakte kosten koper aftrekken. Ik weet dat ik niet alle kosten kan aftrekken. De kosten die ik wel mag aftrekken zou ik graag willen opnemen in mijn voorlopige aanslag 2017. Ik zie echter niet waar ik dit in het digitale aangifte programma kan doen.

Wie kan mij helpen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Niet alle Kosten koper zijn kosten de je maakt als financiering kosten voor de hypotheek. En alleen de eenmalig kosten kun je aftrekken.

Je krijgt de vraag als aan geeft dat een huis gekocht hebt en dat je een hypotheek hebt. Als het goed is krijg je dan een vraag over de eenmalige kosten ter verkrijging van de hypotheek.

Let op alleen de kosten van de hypotheek is aftrekbaar. De meeste mensen weten wel dat de rente aftrekbaar is, maar de aflossing niet. Wat wel en niet aftrekbaar is zie bron.

Toegevoegd na 5 minuten:
De hypotheek verstrekker kan je helpen. En anders de belastingdienst zelf, want deze zit niet te wachten op verkeerd ingevulde aangiften. Maar ook een vakbond of andere belangvereniging heeft vrijwilligers met verstand hiervan.
Je hebt echt hulp hierbij nodig, want dit is voor de meeste mensen een eenmalige klus en je dient echt dit meerdere keren deze kosten berekend hebben en ingevuld hebben voor dat je het door hebt. En het aangifte programma en de belastingwet verandert elk jaar. Niet in grote stappen, maar wel in kleine stapjes.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik ben er vanuit gegaan dat welke kosten aftrokken kan worden ook niet duidelijk is. Want dan had de vraag ook anders gesteld en mogelijk ook de vraag overbodig geweest. De maker van het aangifte gaat uit van kennis van de belastingwet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beste Carsrac, bedankt voor je antwoord. Ik ben er uit gekomen. Het is mij overigens duidelijk welke kosten er wel / niet afgetrokken mogen worden. Als je mijn vraag goed had gelezen was je aanvulling overbodig geweest. Ik zie de relatie met de Belastingwet niet zo snel. De opmerking: 'een ieder wordt geacht De Wet te kennen' is een dooddoener. De gehele essentie van deze site is het stellen van vragen. Daarbij zou geen enkele vraag als overbodig mogen worden bestempeld.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mijn opmerking over "de belastingwet" was gericht naar de belastingdienst en de maker van het invulprogramma. Omdat ze uit gaan van de belastingwet zitten er wat rare vragen en zit sommige dingen erg verstopt. En de overbodige aanvulling, ja in dit specifieke situatie overbodige informatie, maar de vraag en het antwoord staat openbaar en is googlebaar, dus daarom deze overbodig aanvulling. Deze is gericht op iemand in dezelfde situatie, maar dan zonder kennis wat wel en niet aftrekbaar is.