Kan ik als NL ingezetene in het buitenland een auto kopen en mag ik daar in rijden?

Bv een Camper kopen in Duitsland en daarmee door Europa toeren.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Niet zomaar. Dan moet eerst een Nederlands kenteken worden aangevraagd bij de RDW

"Als u een voertuig  heeft gekocht in een ander EU- of EVA-land en u wilt daarmee gaan rijden in Nederland, dan moet u bij de RDW eerst een Nederlands kenteken aanvragen. De RDW moet onderzoeken of de buitenlandse registratie van het voertuig kan worden overgenomen. In dit artikel leest u meer over het invoeren van een voertuig vanuit de Europese Unie U/EVA.

(...)

Voor het rijden vanuit het buitenland naar Nederland, geeft de RDW geen kenteken af. Neemt u hiervoor contact op met de buitenlandse instanties. U kunt het voertuig ook op een trailer of auto-ambulance vervoeren. Rijdt u met het voertuig voorzien van de buitenlandse kentekenplaten en het geldige buitenlandse kentekenbewijs naar de RDW? Dan moet u er rekening mee houden dat de RDW wettelijk verplicht is om tijdens de invoerkeuring het buitenlandse kentekenbewijs in te nemen. U mag dan na de invoerkeuring niet meer met het voertuig op de openbare weg rijden, omdat u niet meer in het bezit bent van een geldig kentekenbewijs. In dit geval kunt u een gratis eendagskenteken aanvragen bij de RDW. Let op: dit eendagskenteken is alleen geldig op de dag van de keuring.

Na ontvangst van het Nederlandse kentekenbewijs kunt u het voertuig weer gebruiken. Een voorwaarde is wel dat u ook moet voldoen aan de overige verplichtingen die horen bij het hebben van een voertuig.
Het aanvragen van een Nederlands kenteken gaat als volgt:

    U maakt online een afspraak voor een keuring bij een keuringsstation van de RDW, via de knop rechts op deze pagina. Een keuring zonder afspraak is voor de meeste voertuigen ook mogelijk. Voor voertuigen van 30 jaar en ouder moet u altijd een online afspraak maken. Meer hierover leest u onderaan in dit artikel. U kunt ook aangeven of u de APK-keuring (geldt niet voor motoren en aanhangwagens lichter dan 3500 kg) direct bij de RDW wilt laten uitvoeren. Als het voertuig nog een geldige buitenlandse APK heeft, dan kunt u verzoeken of deze overgenomen kan worden.
    U gaat op de dag van de afspraak met het voertuig naar het keuringsstation en neemt het complete originele buitenlandse kentekenbewijs en uw legitimatiebewijs mee.
    Heeft u aanvullende documenten zoals een Certificaat van Overeenstemming (CvO), een buitenlands APK-keuringsrapport of andere relevante voertuigdocumenten, neemt u deze dan ook  mee.
 (Zie verder reactie)

Toegevoegd na 6 minuten:
Correctie: zie verder bron, het is te veel tekst
Computoon
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Maar als vs nu niet in NL komt maar alleen tourt in de rest van europa en na afloop de auto weer verkoopt in duisland?
Computoon
7 jaar geleden
Er stond niet bij dat hij niet in Nederland kwam :-) Aangezien Nederland vooralsnog lid is van de EU en vraagsteller hier woont, heb ik dat gewoon aangenomen. Of er specifieke wetgeving is voor de situatie die je beschrijft, weet ik niet.
paulus811
7 jaar geleden
Je moet m ook nog verzekerd zien te krijgen. In NL lukt dat met Duits kenteken niet, in Duitsland weet ik niet of je er als Nederlander een autoverzekering kunt nemen, nog afgezien van een potentieel taalprobleem bij schade.