is het mogelijk met terugwerkende kracht voor 2015 een schenking te doen om zodoende het belastbaar inkomen te verlagen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (1)

Nee, dat kan niet. Ik ga er vanuit dat je het hebt over de aftrekpost voor giften, waarmee je inderdaad je belastbaar inkomen kunt verlagen. Giften aan ANBI-instellingen komen daarvoor - onder bepaalde voorwaarden - in aanmerking (zie Bron 1). Je moet de gift altijd opvoeren voor het jaar waarin je de gift hebt gedaan. Mocht je controle krijgen, dan moet dat ook zichtbaar zijn op je bankafschriften van het jaar waarover je aangifte - en de controle daarvan - gaat. Dus zoals vrijwel altijd geldt bij de Belastingdienst, is 2015 ook echt 2015.

Een schenking is trouwens in het vocabulaire van de Belastingdienst vaak iets anders, maar omdat je daarmee niet je belastbaar inkomen kunt verlagen, ga ik er vanuit dat je het inderdaad hebt over de aftrekpost giften. Een schenking aan een ANBI of SBBI noemt de Belastingdienst een gift (zie bron 2).