Wie is er verantwoordelijk voor het afdragen van sociale premies, is dat de werkgever , of werknemer ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (3)

Het wordt op je loon ingehouden, werkgever dus...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De werkgever moet de premies die op het loon van de werknemer zijn ingehouden, afdragen. Werkgever is daarmee verantwoordelijk. Het is voor een werknemer lastig om te controleren of de ingehouden premies ook daadwerkelijk afgedragen worden, behalve door contact op te nemen met de instanties zelf.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat de werkgever verantwoordelijk is, wil niet zeggen dat je als werknemer geen problemen kunt krijgen als dat niet gebeurt. Als je reden hebt om aan te nemen dat het niet wordt afgedragen, dan moet je dat wel controleren (dat het op je salarisstrook staat is geen garantie dat het wordt afgedragen). Het kan je een verrassing besparen op het moment dat je van een regeling gebruik moet maken.
paulus811
13 jaar geleden
De afdracht van sociale premies gaat altijd mee in de aangifte loonheffingen. Gevaarlijker is het als je pensioenpremie niet wordt afgedragen....... want dit is iets dat de werkgever a.d.h.v. pensioennota's dient te betalen.