Moet ik belasting teruggave aan de social dienst melden ook als ik niet meer in de bijstand zit?

Toegevoegd na 2 minuten:
het gaat hier over 2013 en 2014

in 2013 4 maanden wwb ontvangen en in 2014 een maand.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Nee, als je bijstand krijgt kun je belastingteruggave krijgen, net als toeslagen. Dat zijn geen inkomsten ook al gaat het over jaren dat je geen bijstand hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
fisbel
8 jaar geleden
Het gestelde is dubieus. Als je in de bijstand zit en er is belastingteruggave over de periode waarin men in de bijstand zit, moet dit wel degelijk worden gemeld en zal verrekening plaatsvinden. Anders gezegd:
Bijstandsgerechtigden die een belastingteruggave krijgen: Het teruggekregen belastinggeld moet worden toegerekend aan de periode, waarin de betreffende inkomsten werden ontvangen. Op grond van artikel 32 lid 1 onderdeel b van de WWB moet de teruggave worden gezien als inkomen, voor zover zij betrekking heeft over een periode waarover bijstand is verleend.
Zie: http://maxius.nl/participatiewet/hoofdstuk3 Hier is een andere situatie: homeboy85 zit niet meer in de bijstand. Verrekening zal derhalve niet plaatsvinden, ook niet na melding van deze inkomsten (te lezen als middelen)
fisbel
8 jaar geleden
@wrk:
Teruggave vanwege persoonsgebonden aftrekposten zoals ziektekosten worden niet verrekend met de bijstand.
Nee, als je in de bijstand zit moet je het wel melden, dan zijn het extra inkomsten. Nu zit je niet meer in de bijstand, dus dan maakt extra inkomen voor hen niet uit (voor jou wel natuurlijk, altijd leuk een extraatje