moet je ook 19% BTW betalen op verzendkosten??

Ik heb een DVD besteld. Maar bij het factuur staat:
DVD 10 euro Verzendkosten 5 euro Btw 2,85 euro (bedragen zijn niet op waarheid berust) .
Dus de BTW gaat ook over de verzendkosten, hoort dit wel?

Toegevoegd na 9 minuten:
In het wetboek staat BTW over goederen (dus de dvd) en dit staat er over diensten:
Als een dienst wordt beschouwd elke handeling die geen levering van een goed is in de zin van dit Wetboek.

het verzenden is geen dienst maar het leveren van een goed, dus ze mogen geen btw vragen over verzendkosten.
Helemaal zeker weet ik het niet dus voor ik mijn 0,95 euro ga terug vragen wil ik het eerst 100% zeker weten...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Dit zit eigenlijk wat krom in elkaar. Als ondernemer zijnde betaal je geen btw over pakket- of postzegels. Tòch moeten ze over deze berekende verzendkosten wel btw betalen. De meeste ondernemers komen daar nu zolangzamerhand achter, en berekenen dit nu bij hun verzendkosten in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je betaalt BTW over de totale rekening.

Dat komt simpelweg, omdat verzendkosten, administratiekosten, en al die andere kosten eigenlijk een beetje onzin zijn. Vooral bedrijven die proberen de prijs van het product zelf, zo laag mogelijk te laten lijken, verzinnen allerlei bijkomende kosten.

Stel dat je bij Albert Heijn een pak melk zou kopen voor 50 cent, en je betaalt aan de kassa 55 cent, omdat de kassakosten, vervoerskosten, servicekosten, bankkosten en allerlei ander onzin niet in de nettokosten van 50 cent zijn verwerkt, dan betaal je toch BTW over 55 cent.

En natuurlijk is het zo, dat als een bedrijf zoveel mogelijk BTW zou willen omzeilen, hij de nettokosten van een product extreem laag zou houden, en hij allerlei kosten erbij zou verzinnen om toch nog winst te maken. Om dat te voorkomen wordt gewoon BTW geheven over het totaalbedrag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, begin ineens wat sympathie te krijgen voor occupy..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij is bij jouw niet helemaal duidelijk dat btw een kostenneutrale belasting is. Van de kosten die jij maakt kan je de btw terugvorderen, de btw over verkopen draag je af. Per saldo is het bedrag dat een onderneming aan btw betaald belasting over de toegevoegde waarde, welke volledig voor rekening komt van de eindconsument. Het bedrijf verdient niets aan btw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt! Het gaat er hier helemaal niet om of een ondernemer iets terug kan vorderen of niet. Het gaat erom of de rekening van de vraagsteller terecht is of niet. M.a.w. is het juist dat er BTW wordt berekend over verzendkosten? En dan is het antwoord JA. En als we het dan toch nog hebben over wel of niet afdragen van BTW door een ondernemer het volgende:
Dell Computers berekent belachelijk hoge bedragen voor afleveringskosten en andere grappenmakerij. Computer is goedkoop, maar de bijkomende kosten zijn b.v. 175 Euro. Er is geen schijn van kans dat Dell over dat bedrag geen BTW zou moeten afdragen. Want als dat zo is, gaan ze morgen computers verkopen voor 50 Euro, exclusief 650 Euro verzendkosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat heeft natuurlijk helemaal niks met btw te maken. De btw die je heft als ondernemer moet je gewoon weer afdragen, of het nu over de verzendkosten is of over de administratiekosten.
Jij omschrijft een andere actie, dat is om de verkoopprijs van een product omhoog te halen. Net als vliegtuigmaatschappijen met de zgn lage tickets doen. Dus ik begrijp echt niet waarom je in je antwoord begint met dat die kosten onzin zijn. Dat is per situatie natuurlijk verschillend. Verzendkosten zijn echt geen onzin als je een product moet verzenden.
btw wordt geheven over goederen en diensten. In beginsel wordt alles met 19 procent belast, eerste levensbehoeften en enkele uitzonderingen (staan in de belastingwettenbundel in tabel II in de wet OB) worden belast met 6 procent. Daarnaast heb je nog vrijgestelde prestaties.
Artikel 1 sub a wet OB geeft aan 'onder de naam omzetbelasting wordt een belasting geheven ter zake van: - leveringen van goederen en diensten, welke in nederland door ondernemers in het kader van hun onderneming worden verricht.'

Met dit bovenstaande is de verzenddienst een dienst belast in de wet OB.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De omzetbelasting wordt over de totale vergoeding geheven die de ondernemer in rekening brengt voor goederen en diensten.
Alleen als het een "doorlopende post" betreft, d.w.z. de ondernemer betaalt namens de consument, iets voor deze consument, dan is het vrij van btw.