Hoeveel mag een ouder belastingvrij schenken aan een kind?

Naar aanleiding van een recente vraag over een schenking tussen broer en zus vroeg ik mij af hoeveel ouders belastingvrij per jaar mogen schenken. Zowel mijn ouders als schoonmoeder zijn van plan jaarlijks een behoorlijk bedrag over te maken ten einde successierechten te vermijden. Ik heb begrepen dat dit bedrag m.i.v. dit jaar gewijzigd is waardoor eerder gestelde vragen op dit gebied niet meer relevant zijn.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K
SimonV
9 jaar geleden
Er is niets gewijzigd op dit gebied.
Vorig jaar mocht je nog een ton van je ouders ontvangen voor de aankoop van een huis. Alleen die regeling is vervallen.
SimonV
9 jaar geleden
Je ouders mogen jou dus jaarlijks belastingvrij € 5000,- schenken en je partner € 2000,-.
Omgekeerd mogen je schoonouders je jaarlijks belastingvrij € 2000,- schenken en je partner € 5000,-.

Het beste antwoord

een ouder mag een kind jaarlijks € 5277,- schenken
dit is het bedrag voor 2015, deze bedragen nemen ieder jaar iets in hoogte toe.
Is het kind tussen 18 en 40 jaar oud, dan mag er tevens eenmalig een bedrag van € 25322,- worden geschonken

Deze bedragen zijn belasting vrij. Meer schenken mag natuurlijk maar dan moet er belasting betaald worden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoewel het andere antwoord uitgebreider is, Is het basis antwoord hetzelfde. Jij was de eerste

Andere antwoorden (1)

Euro 5277.- (2015) per (eigen) kind mag sowieso belastingvrij voor het kind worden geschonken door de ouders. In alle andere situaties is er de algemene vrijstelling van € 2.111.- (2015) per persoon aan wie geschonken wordt.

Er is een ruimere vrijstelling mogelijk voor schenkingen van ouders aan kinderen maar dan gelden bepaalde voorwaarden:

"Is uw kind tussen de 18 en 40 jaar? Dan mag u uw kind in 2015 maximaal € 25.322 belastingvrij schenken. U mag maar 1 keer gebruikmaken van de eenmalig verhoogde vrijstelling.

Deze vrijstelling geldt ook voor kinderen die 40 jaar of ouder zijn, maar een partner hebben die jonger is dan 40 jaar.

Let op!

Als u een schenking doet waarbij uw kind gebruikmaakt van de eenmalig verhoogde vrijstelling, dan moet uw kind aangifte doen. Uw kind kan in de aangifte aangeven welke vrijstelling van toepassing is.

Vrijstelling voor financiering van een studie of woning

De eenmalig verhoogde vrijstelling voor kinderen van 18 tot 40 jaar kan worden verhoogd tot € 52.752 in 2015. Dit kan als uw kind het geld gebruikt:
◾om een dure studie te betalen
Lees meer hierover bij vrijstelling voor een studie.
◾om een eigen woning te verwerven of voor kosten voor de eigen woning die uw kind daarna heeft gemaakt
Lees meer hierover bij vrijstelling voor een eigen woning."

Toegevoegd na 7 minuten:
Geeft een ouder meer aan een kind (en is de bijzondere regeling niet van toepassing) dan geldt voor een schenking aan eigen kinderen/pleegkinderen - echtgenoot/geregistreerd partner -
partners voor de schenkbelasting
tussen € 0 en € 121.296 -> 10% schenkbelasting
€ 121.296 en hoger -> 20% schenkbelasting

De kinderen moeten de schenkbelasting betalen behalve als de ouder kiest de schenkbelasting voor zijn rekening te nemen. Dan is de schenkbelasting echter hoger.
Computoon