verzoek bijzondere situatie huurtoeslag. Belastingdienst vraagt om meer tijd, wat te doen?

Mijn broertje had een ciz indicatie voor 24 uur per dag en 7 dagen per week logeeropvang. Hij krijgt een wajong-uitkering. Aangezien mijn ouders eind 2014 het bericht kregen dat wij de huurtoeslag van 2012 t/m 2014 moeten terug betalen hebben wij een verzoek ingediend voor bijzondere situatie huurtoeslag zodat zijn inkomen niet mee wordt geteld.

Nu zijn er 2 opties mogelijk.
1: Hij is uitwonend
2: Hij heeft een CIZ indicatie

We hebben in eerste instantie reden 1 genoemd. Nadat we meer gegevens moesten aanleveren ook 2 genoemd.

Mijn ouders hebben eind vorig jaar al dit verzoek ingediend en dit is al eens uitgesteld door de belastingdienst omdat ze meer gegevens nodig hadden en omdat ze meer tijd nodig hebben.

Afgelopen week het bericht gekregen dat ze om uitstel vragen tot oktober 2015! En daar hebben ze onze toestemming voor nodig.

Nu hebben mijn ouders en ik al gegoogeld en het lijkt ons niet slim om te tekenen. We hebben wat gelezen over het in gebreke stellen omdat ze niet op tijd hebben gereageerd.

Wat kunnen mijn ouders nu het beste doen?

Toegevoegd na 20 uur:
Mijn broertje stond thuis ingeschreven, maar hij woonde in een instelling.

Mijn ouders zijn in bezwaar gegaan tegen de definitieve beschikking dat we geen recht hebben op huurtoeslag op grond van niet thuis wonen. Nadat ze om meer bewijs/informatie vroegen hebben we erbij gezegd dat ook op grond van een ciz indicatie zijn inkomen buiten beschouwing moet worden gelaten.

Ik hoop dat het zo duidelijker is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

De situatie is duidelijk je broertje woont niet thuis. Dus zijn inkomen mag niet geteld worden bij het gezinsinkomen.
Als zijn inkomen wel bij het gezinsinkomen wordt geteld, dan mag ook alle kosten die gemaakt worden voor zijn levensonderhoud in aftrek van het gezinsinkomen geteld worden. Ik heb zo het vermoeden, dat zijn kosten wel ruim zijn inkomen overstijgen.

Nu is het niet handig om de belastingdienst onnodig dwars te gaan zitten, maar het is ook niet volledig duidelijk waarom ze uitstel nodig hebben. Dus vraag de belastingdienst om meer informatie, want zonder de volledig informatie kunnen jullie geen beslissing nemen of wel of niet uitstel verleent kan worden.

Let wel op de belastingdienst is zo ambtelijk, dat zij alles omdraaien of in verwarring raken. Maar zij geven wel voldoende voorbeeld brieven die u kunt gebruiken.

Dus wees duidelijk.
"Het verzoek van de belastingdienst voor uitstel is afgewezen, het verzoek is onvoldoende onderbouwd."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
@carscac:
Er zijn een aantal misvattingen in uw antwoord.
1. U gaat er klakkeloos van uit dat de zoon niet op het adres van de ouders staat ingeschreven. Maar feiten liegen niet. Wellicht dat de Belastingdienst daar anders over denkt. Zij checken het verzoek met het GBA.
2. De kosten van levensonderhoud zoon zijn NIET aftrekbaar. Hoe komt u aan deze informatie?
3. In deze situatie zijn er twee keuzes: wel of niet het voorstel van de Belastingdienst accepteren. Dat is een afweging die ieder persoonlijk moet maken. De dienst zal niet de discussie aangaan en geen inzage geven in hun ter beschikking staande gegevens. Ze zijn daar gek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1) het feit dat zoon op het adres staat in geschreven of niet maakt niet uit. Het feit dat hij niet meer thuis woont wel.
2) De kosten van levensonderhoud is voor de IB van 2015 niet aftrekbaar, maar wel voor 2014 en eerder. Inderdaad is het voor de huurtoeslag niet aftrekbaar.
3) Ik deel niet uw mening dat ze gek zijn. Ze zijn ambtenaren.
fisbel
9 jaar geleden
1. Het simpele feit dat zoon op het adres staat ingeschreven maakt alles uit. Nadere toegestuurde informatie van Kast12345 leert dat zoon op het huisadres staat ingeschreven. Zijn inkomen telt mee als medebewoner voor de huurtoeslag. De familie had hier beter direct kunnen opteren voor optie twee: de CIZ-indicatie. 2. Levensonderhoud kinderen: Vanwege het Wajong-inkomen is er geen recht op aftrek levensonderhoud kinderen. Die aftrekpost bestond nog wel in 2014, maar is hier niet van toepassing. Zoon heeft immers voldoende inkomen om in zijn eigen levensonderhoud te voorzien. 3. U kent de uitdrukking: Ze zijn daar gek / ik ben daar gek - kennelijk niet. Ik had beter kunnen schrijven: Ik ben wel goed, maar niet gek. Of omgezet naar de Belastingdienst: De Belastingdienst is wel goed, maar niet gek. Of: ik ben gekke Henkie niet. http://sggroningen.nl/nl/paulien-cornelisse
De kardinale vraag hier is: Is uw zoon op uw adres ingeschreven of niet. U noemt uw adres logeeradres, maar als hij bij u ingeschreven staat, zal de Belastingdienst gewoon zijn inkomen voor de huurtoeslag meetellen. Tenzij u een beroep doet op de bijzondere situatie huurtoeslag, nummer 6: iemand in uw huishouden wordt thuis verzorgd (zie bron). Als er een CIZ-indicatie is, kan zijn inkomen dan als medebewoner buiten beschouwing gelaten worden voor de huurtoeslag.

U switcht heen en weer tussen: wel ingeschreven of niet. Dit is voor de belastingdienst gemakkelijk na te gaan. Waarschijnlijk hebben ze uw aangevoerde reden van: niet ingeschreven niet geaccepteerd. M.a.w.: voor de burgerlijke stand staat uw zoon bij u ingeschreven. Toen bent u omgezwaaid naar reden nummer 2: de CIZ-indicatie. U hebt het er voor de Belastingdienst niet gemakkelijker op gemaakt. Er dienen wat zaken uitgezocht te worden en dat kost tijd, alvorens uw verzoek gehonoreerd kan worden.

Van essentieel belang is dus: Staat uw zoon ingeschreven op uw adres of nog op zijn oorspronkelijke adres?
fisbel