Als iemand niet aangifteplichtig is, kan hij/zij dan wel een aanslag krijgen?

Ik ken iemand die volgens zijn eigen berekening geld moet betalen aan de belastingdienst, maar hij is niet aangifteplichtig d.w.z. hij hoeft geen aangifte te doen bij de belastingen. Kan hij wel een aanslag krijgen; hij kan immers b.v. geen aftrekposten opvoeren.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
SimonV
9 jaar geleden
Waarom is iemand die volgens zijn eigen berekening geld moet betalen aan de belastingdienst, niet aangifteplichtig?
Dat klopt volgens mij niet. Je bent aangifteplichtig indien:
◾Erom gevraagd is met een aangiftebrief.
◾Je betaald werk hebt gedaan zonder dat de Belastingdienst dit weet
◾Je vermogen hebt.
ronron1212
9 jaar geleden
Iedereen is aangifte plichtig als hij of zij weet dat er veranderingen zijn opgetreden in zijn of haar inkomsten die leiden tot een bijbetaling.
fisbel
9 jaar geleden
@ronronr1212:
Iets nauwkeuriger gesteld: iedereen is aangifteplichtig als hij of zij weet dat er veranderingen zijn opgetreden in zijn of haar inkomsten die leiden tot een bijbetaling van meer dan € 45. (de zogenaamde aanslaggrens) @SimonV:
Als er uitsluitend inkomen is (uit werk) via een werkgever en dit inkomen is dan € 6300 kan het zijn dat men niet belastingplichtig is. Denk aan de scholier met een klein baantje in de supermarkt die belasting kan terugvragen en dit niet doet. Er is in dit geval immers geen aangifteplicht. Deze 'vergeetachtige' klantjes leveren de Belastingdienst nog elk jaar miljoenen euro's op. Als er vermogen is, is men niet altijd belastingplichtig. Zoals u zult weten staat er bij een saldo van € 1 in de Vooringevulde Aangifte vermeld: JA (er is vermogen) Dit leidt soms tot onbegrip bij klanten. Als het vermogen niet hoger is dan € 21.330 c.q. € 42.660 (jaar 2015) kan er wat betreft box 3 geen aangifteplicht bestaan. Het vermogen mag soms zelfs nog iets hoger zijn vanwege de aanslaggrens van € 45.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@simonV. Ik heb met betrokkene het aangifteprogramma opgestart en de vooraf ingevulde gegevens bekeken die de belastingdienst had, en dat klopte met zijn jaaropgave. Geen van jouw 3 punten hebben hierop betrekking.
ronron1212
9 jaar geleden
@fislbel makelijker kunnen we het niet maken dus.

Het beste antwoord

Iedereen mag aangifte doen, ook al is er op basis van verleden inkomsten door de belastingdienst gemeld dat jij geen verplichting hebt tot aangifte.

Sterker nog, als jij denkt dat je aangifte zou moeten doen, dan ben je daartoe alsnog wettelijk verplicht.

Als je dit niet doet zal de belastingdienst je dat niet direct kwalijk nemen, maar als zij achteraf vinden dat jij vanaf nu toch aangifte moet doen en dat er voor 2014 reeds reden voor is, kun je alsnog een aanslag tegemoet zien.

Hierop kun jij achteraf middels T-biljet altijd op terugvorderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
@stamper:
Het T-biljet is al jááááren geleden afgeschaft. Tegenwoordig kan alleen nog maar het zogenaamde P-formulier worden gebruikt.