Is er een grens van aantal werknemers waarbij je in een hogere belastingsschaal komt?

Ik heb ooit begrepen dat er bepaalde grenzen zijn voor een bedrijf bij een aantal werknemers dat werkzaam zijn. Mochten zij iemand extra in dienst nemen, en ze komen over deze grens heen komen zij in een andere belastingsschaal terecht en moeten daarom dus meer belasting betalen. Is dit correct? Zo ja, bij welk aantal werknemers liggen deze schalen?

Ik vraag dit omdat we als stichting nu 2 vaste medewerkers in dienst hebben welke betaald krijgen. Mochten we (tijdelijk) 3 medewerkers in loondienst hebben, zijn er dan behalve extra loonkosten nog andere kosten waar we rekening mee moeten houden? Zoals meer belasting omdat we in een andere schaal terecht zouden komen...?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat is complete onzin. De belasting die je betaalt is individueel en onafhankelijk van wat je collega verdient.

Wat je betaald hangt af van het salaris dat je met de werknemer afspreekt. Ik begrijp uit je vraag dat je bang bent dat als er een derde werknemer bij komt dat je dan een paar procent meer moet gaan afdragen aan de fiscus, ook voor de andere werknemeers, en dat daarmee je totale loonkosten meer toenemen dan alleen met de loonkosten van die ene werknemer. Dat bestaat niet (we worden al genoeg gestraft als we mensen in dient nemen, ik hoop niet dat je vraag de plotiek op een idee brengt :-). In de link een site waar je kunt uitrekenen wat een werknemer zo ongeveer kost.

Bronnen:
http://www.berekenhet.nl/ondernemen/loonko...

Volgens mij zit er wel degelijk verschil in de af te dragen premies afhankelijk van tal van factoren. Zoals de gediffertieerde Whk premie. Linkje belastingdienst... Toegevoegd na 8 uur: Voor zover ik kan zien is alleen de Whk premie daarvan afhankelijk. Daarbij ligt de grens op €314000,- premieplichtig loon. Dus daar zul je geen last van hebben. Ik weet niet of jullie bij een arbo-dienst zijn sangesloten, daar betaal je ook een x bedrag per werknemer. En misschien heb je een verzekering voor je werknemers, die zou dan ook omhoog gaan. Denk ook aan de onkostenvergoedingen ala die er evt. zijn, misschien reiskosten? Opleiding? Werkkleding? Toegevoegd na 8 uur: Oja en als je de salarisadministratie hebt uitbesteed, zal dat ook meer kosten. En het opstellen van het contract. Maar verder zal het zoveel niet meer zijn. Al met al een hoop kleinigheden due best wel meevallen, maar die je wel even moet bekijken! Overigens heeft de inschaling voor inkomstenbelasting hier niets mee van doen. Dat heeft alleen te maken met ieder zijn prive situatie, dat is dus ook niet van invloed op elkaar als je bij elkaar werkt.

Bronnen:
http://www.belastingdienst.nl/bibliotheek/...

Er zijn twee verschillende belastingsoorten waar je met te maken hebt. Loonbelasting, vennootschapsbelasting en BTW. Als werkgever dien je voorheffing loonbelasting in te houden voor werknemers. De hoeveelheid loonbelasting die je inhoud en ook afdraagt drukt niet op de winst van de onderneming. En dat verandert niet met het aantal werknemers. De stichting komt niet in een hogere belastingsschaal. De inkomstenbelasting of loonbelasting is gericht op personen en als de stichting de personen meer uit betaalt dan komen de personen in een andere belastingschaal, maar is onafhankelijk van de hoeveelheid collega's. Bij de vennootschapbeschap is sprake van twee schalen. Daar gaat het over het belastbare bedrag. Voor de eerste 200.0000 zit je in de schaal van 20% en alles daarboven over gaat in schaal van 25%. Het is hier niet afhankelijk van het aantal werknemers, maar van de winst of omzet. Nu zijn loonkosten kosten en verhogen ze de omzet. Maar verlagen ze de winst. Omdat de loonkosten van een fte meestal ronde de 50.000 per jaar zit en dus in de orde van grote van de 200.000 zal invloed hebben. Maar de stelling meer personeel meer vennootschapbelasting is te kort door de bocht en durf ik niet te maken. Daar weet ik te weinig van dit onderwerp. BTW is onafhankelijk van aantal werknemers en waarschijnlijk is een stichting daarvan vrij gesteld. Wel kan het zijn dat een stichting met twee werknemers niet gezien wordt als een onderneming en met 4 werknemers wel als een onderneming, maar ook dat is een terrein waar ik geen verstand van hebt. De stichting dient in deze direct contact op te nemen met de belastingsdienst of een belastingadviseur. Net als een natuurlijk persoon bij gezondheidsklachten altijd een arts dient raad te plegen. En niet de vraag hier te droppen. Dus uit dit antwoord kan geen rechten worden ontleent. En heeft van geen enkele waarde behalve de waarde van het vermaak.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100