Is er een grens van aantal werknemers waarbij je in een hogere belastingsschaal komt?

Ik heb ooit begrepen dat er bepaalde grenzen zijn voor een bedrijf bij een aantal werknemers dat werkzaam zijn. Mochten zij iemand extra in dienst nemen, en ze komen over deze grens heen komen zij in een andere belastingsschaal terecht en moeten daarom dus meer belasting betalen. Is dit correct? Zo ja, bij welk aantal werknemers liggen deze schalen?

Ik vraag dit omdat we als stichting nu 2 vaste medewerkers in dienst hebben welke betaald krijgen. Mochten we (tijdelijk) 3 medewerkers in loondienst hebben, zijn er dan behalve extra loonkosten nog andere kosten waar we rekening mee moeten houden? Zoals meer belasting omdat we in een andere schaal terecht zouden komen...?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (4)

Dat is complete onzin. De belasting die je betaalt is individueel en onafhankelijk van wat je collega verdient.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat je betaald hangt af van het salaris dat je met de werknemer afspreekt.

Ik begrijp uit je vraag dat je bang bent dat als er een derde werknemer bij komt dat je dan een paar procent meer moet gaan afdragen aan de fiscus, ook voor de andere werknemeers, en dat daarmee je totale loonkosten meer toenemen dan alleen met de loonkosten van die ene werknemer. Dat bestaat niet (we worden al genoeg gestraft als we mensen in dient nemen, ik hoop niet dat je vraag de plotiek op een idee brengt :-).

In de link een site waar je kunt uitrekenen wat een werknemer zo ongeveer kost.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij zit er wel degelijk verschil in de af te dragen premies afhankelijk van tal van factoren. Zoals de gediffertieerde Whk premie. Linkje belastingdienst...

Toegevoegd na 8 uur:
Voor zover ik kan zien is alleen de Whk premie daarvan afhankelijk. Daarbij ligt de grens op €314000,- premieplichtig loon.
Dus daar zul je geen last van hebben.
Ik weet niet of jullie bij een arbo-dienst zijn sangesloten, daar betaal je ook een x bedrag per werknemer. En misschien heb je een verzekering voor je werknemers, die zou dan ook omhoog gaan. Denk ook aan de onkostenvergoedingen ala die er evt. zijn, misschien reiskosten? Opleiding? Werkkleding?

Toegevoegd na 8 uur:
Oja en als je de salarisadministratie hebt uitbesteed, zal dat ook meer kosten. En het opstellen van het contract. Maar verder zal het zoveel niet meer zijn. Al met al een hoop kleinigheden due best wel meevallen, maar die je wel even moet bekijken!
Overigens heeft de inschaling voor inkomstenbelasting hier niets mee van doen. Dat heeft alleen te maken met ieder zijn prive situatie, dat is dus ook niet van invloed op elkaar als je bij elkaar werkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En ook nog een link naar alle andere premies voor de werkgever.. http://www.belastingdienst.nl/bibliotheek/handboeken/html/boeken/HL/stappenplan-stap_5_premies_werknemersverzekeringen_berekenen.html
ronron1212
9 jaar geleden
Gaat toch steeds om een werknemer en niet om het aantal werknemers daar betaal je niet meer voor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ronron1212
Waarvoor is dan deze indeling?
Indeling in werkgeverscategorieën
Voor het vaststellen van de gedifferentieerde premie Whk is het van belang of u een kleine, grote of middelgrote werkgever bent: U bent voor 2015 een kleine werkgever als uw premieloon in 2013 maximaal € 314.000 was (zie paragraaf 5.6.1).
U bent voor 2015 een grote werkgever als uw premieloon in 2013 meer dan € 3.140.000 was (zie paragraaf 5.6.2).
U bent voor 2015 een middelgrote werkgever als uw premieloon in 2013 meer was dan € 314.000 en maximaal € 3.140.000 was (zie paragraaf 5.6.3).
ronron1212
9 jaar geleden
Lees wat er staat gaat voornamelijk om risico's die worden groter met meer personeel logisch. Maar dat heeft dus nog steeds niet te maken met dat personeel duurder wordt hierdoor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wordt deze catagorie indeling dan niet gebruikt om het premiepercentage whk vast te stellen? Want die wordt toch gebruikt om een deel van de te betalen premie te berekenen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit gaat over arbeidsongeschiktheid van (ex)werknemers. Dat zijn geen loonkosten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mullog waar kan ik vinden dat je dat niet betaald? Ik blijf er echt bij dat je die premie afdraagt:
5.6 Gedifferentieerde premie Whk
Sinds 1 januari 2014 draagt u via de gedifferentieerde premie Werkhervattingskas (Whk) bij aan WGA- en ZW-uitkeringen aan flexwerkers. Daarnaast is de gedifferentieerde premie WGA per 1 januari 2014 opgegaan in de gedifferentieerde premie Whk. Deze veranderingen hebben ook gevolgen voor het eigenrisicodragerschap voor de ZW en de WGA (zie
ronron1212
9 jaar geleden
Dat is het risico wat je loopt als je werknemers hebt en hoe meer hoe groter het risico. Maar heeft dus niets te maken met de vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat bedoel ik. Het is geen afdracht aan de belasting. Als je een werknemer hebt moet je naast belasting ook verzekeringen betalen. Maar dat zijn dus geen loonkosten. Als je een bedrijf met stuntmannen hebt zullen je verzekeringskosten hoger zijn dan bij een administratiekantoor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je betaald als werkgever naast het loon:
Loonbelasting/premie volksverzekeringen
En Werknemersverzekeringen en zorgverzekering
Onder de laatste valt de premie whk.
Bedoel je dan, dat dit ten laste is van de werknemer ipv de werkgever em deze het alleen maar afdraagt?
Is dit wat je bedoelt? Ik probeer het te begrijpen...
ronron1212
9 jaar geleden
Nee dat bedoeld hij niet helemaal. Hoeveel werknemers je hebt heeft niets met meer belasting betalen te maken. Je gaat niet meer belasting betalen als je meer werknemers hebt. Je gaat wel meer betalen als je veel werknemers hebt voor de uitval die je hebt gehad naar de wao.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ronron Elke werkgever betaald whk premie, ook als je nog nooit een werknemer hebt gehad die in de wao is gegaan. De whk-premie valt onder werknemersver/zorgverz. Die de werkgever afdraagt bij de loonheffingen. Mijn eerdere vraag aan jou was of de indeling van kleine, middelgrote en grote werkgever wordt gebruikt voor de bepaling van het te betalen percentage premie, wat mijn inziens wel zo is.
En mijn vraag op de reactie van Mullog is: bedoel je dat de whkpremie die wordt afgedragen door werkgever ten koste gaat van het loon wat de werknemer overhoud, zodat de lasten dan bij de werknemer liggen en niet bij de werkgever. Zodat daaruit blijkt dat hierdoor geen verschil maakt voor lasten van de werkgever als de premie hoger wordt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Excuses voor de spellingsfouten...
ronron1212
9 jaar geleden
http://www.uwv.nl/werkgevers/eigenrisicodrager/eigenrisicodrager-wga/premiewijzer-gedifferentieerde-premie-werkhervattingskas.aspx?friendlyurl=/Werkgevers/ik_wil_mijn_eigen_risico_dragen/premiewijzer_Gedifferentieerde_premie_Whk.aspx
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De whk premie draag je af aan de fiscus met je loonheffingen! Sinds 1 januari 2014 van dit jaar betaalt u als onderdeel van de premies werknemersverzekeringen een gedifferentieerde premie Werkhervattingskas (Whk). Indien u eigenrisicodrager bent voor de WGA of de ZW, betaalt u slechts een deel van deze premie. De iets makkelijkere uitleg: http://www.salariszaken.nl/inspecteur-kan-premies-herzien/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ongeacht of je eigen risicodrager bent, zul je gewoon moeten betalen. De indeling in kleine, middelgrote en grote werkgever wordt gebruikt om een deel van de premie te bepalen.
Zie link:
http://bijmans.nl/nieuws/wet-bezava-per-1-januari-20142/
Er zijn twee verschillende belastingsoorten waar je met te maken hebt. Loonbelasting, vennootschapsbelasting en BTW.
Als werkgever dien je voorheffing loonbelasting in te houden voor werknemers. De hoeveelheid loonbelasting die je inhoud en ook afdraagt drukt niet op de winst van de onderneming. En dat verandert niet met het aantal werknemers. De stichting komt niet in een hogere belastingsschaal. De inkomstenbelasting of loonbelasting is gericht op personen en als de stichting de personen meer uit betaalt dan komen de personen in een andere belastingschaal, maar is onafhankelijk van de hoeveelheid collega's.

Bij de vennootschapbeschap is sprake van twee schalen. Daar gaat het over het belastbare bedrag. Voor de eerste 200.0000 zit je in de schaal van 20% en alles daarboven over gaat in schaal van 25%. Het is hier niet afhankelijk van het aantal werknemers, maar van de winst of omzet. Nu zijn loonkosten kosten en verhogen ze de omzet. Maar verlagen ze de winst. Omdat de loonkosten van een fte meestal ronde de 50.000 per jaar zit en dus in de orde van grote van de 200.000 zal invloed hebben. Maar de stelling meer personeel meer vennootschapbelasting is te kort door de bocht en durf ik niet te maken. Daar weet ik te weinig van dit onderwerp.

BTW is onafhankelijk van aantal werknemers en waarschijnlijk is een stichting daarvan vrij gesteld.

Wel kan het zijn dat een stichting met twee werknemers niet gezien wordt als een onderneming en met 4 werknemers wel als een onderneming, maar ook dat is een terrein waar ik geen verstand van hebt.

De stichting dient in deze direct contact op te nemen met de belastingsdienst of een belastingadviseur. Net als een natuurlijk persoon bij gezondheidsklachten altijd een arts dient raad te plegen. En niet de vraag hier te droppen.
Dus uit dit antwoord kan geen rechten worden ontleent. En heeft van geen enkele waarde behalve de waarde van het vermaak.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Btw heeft alleen met de omzet en de inkoop te maken en is ook geen kosten post maar een ontvangst en doorgeef post het is geen winst of verlies.