Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan ik een stelselmatige fout van mijn accountant met terugwerkende kracht terug draaien bij de fiscus

mijn fout, ik heb nooit echt aandacht besteed aan mijn fiscale rapporten, maar over die van 2008 zag ik een enorme post voor prive en ik heb alles zelf eens goed ruim nagerekend. ik kwam op een verschil van €16.500/jr.
toen ben ik ook de voorgaande jaren gaan narekenen en kwam nog steeds op verschillen ruim boven de €10.000/jr.
mijn vraag, is dat belastingtechnisch terug te draaien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In jouw voordeel of in je nadeel?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Je kunt vaak nog gewoon opnieuw belastingaangifte doen over voorgaande jaren om zoiets te herstellen.

Begrijp ik goed dat je een eigen bedrijf hebt? Reken dan zeker alles nog eens driedubbel door, en kijk ook naar je btw-aangiftes om te zien of alles matcht. Of beter: kijk ernaar met een andere accountant.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad ik ben zzp`r met een relatieve eenvoudige boekhouding, wat me overigens genoeg kost. ik heb het probleem bij m`n boekhouder gemeld en we moeten nog "om de tafel". maar ik was ook zeker een second opinion van plan.
bedankt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je een relatieve eenvoudige boekhouding hebt, dan hoeft een accountant echt niet zoveel te kosten,
misschien sowieso eens een andere zoeken?
(dit eerst oplossen natuurlijk)
De belasting kan 5 jaar terug, dus jij ook. Met de juiste adviseur moet het goed komen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het eerst maar eens bespreken met je accountant. Mogelijk vind jij dingen niet prive maar zijn ze dat fiscaal wel. Daarna kun je altijd nog correcties laten doorvoeren in je aangifte over de afgelopen 5 jaar
(Lees meer...)
ronron1212
13 jaar geleden
Allereerst moet je met de accountant overleggen of het daadwerkelijk een fout is, of verschil van inzicht tussen jou en hem/haar.

Het ligt aan het type aangifte (en dus type bedrijfsvorm die je hebt) hoever terug je kunt corrigeren en op welke manier dat moet. Het kan nog wel lastig worden, want om bijvoorbeeld 2007 te corrigeren moet je ook de administratie van 2007 hebben en kunnen voeren, want je hebt de percentages en tabellen nodig van het jaar waarop de correctie betrekking heeft.

Mocht je er met de belastingdienst niet uitkomen en werkelijk schade hebben geleden, dan kun je nog een beroep doen op de beroepsaansprakelijkheidsverzekering die een accountant heeft.

Op de website van de belastingdienst vind je informatie over het corrigeren van reeds verwerkte aangiftes.
(Lees meer...)
paulus811
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding