Is het mogelijk om je fiscaal loon voor de loonheffing op legale wijze te verhogen?

Ik vul voor een kennis altijd de belastingpapieren in. Zij heeft de jaaropgaaf over 2014 binnen en heeft aan loon loonheffing 8.910 euro. Nu lees ik op de site van de belastingdienst dat de arbeidskorting op loon boven 8.913 euro 18,724% bedraagt en dat de arbeidskorting op loon onder de 8.913 euro 1,807% bedraagt. Als ik het goed begrijp krijgt ze dus over de 8.910 euro een arbeidskorting van 161 euro (1,807% van 8.910). En als ze 3 euro meer zou hebben verdiend in 2014 dan zou de arbeidskorting 1.669 euro zijn geweest (18,724% van 8.913).

Is het mogelijk om haar loon op een legale manier op te hogen naar 8.913 euro zodat ze gebruik kan maken van de hogere arbeidskorting? Het scheelt netto toch ruim 1.500 euro.

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden; hierbij nog even de bron van de percentages en drempelbedragen: http://www.belastingdienst.nl/bibliotheek/handboeken/html/boeken/HL/tarieven_bedragen_en_percentages_per_1_januari_2014.html#HL-Tabel-2a

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Cryofiel
9 jaar geleden
Misschien wil de werkgever meewerken en haar loon alsnog met € 3 verhogen, of (voor de zekerheid) met € 4. Eventueel geeft ze hem het geld contant terug, of verrekent hij het in haar loon over 2015.
fisbel
9 jaar geleden
@Cryofiel:
Zo werkt het niet. De boeken voor 2014 zijn afgesloten. De Belastingdienst heeft de aangifte 2014 in principe al klaarstaan.
En sjoemelen met dit soort zaken is niet te adviseren. Een mogelijkheid om € 3 of € 4 hoger uit te komen is, dat je inkomsten vermeldt bij: overige inkomsten. Een klusje voor een buurman mag je toch in rekening brengen - ook achteraf?
Maar deze kleine verhoging van inkomen is niet of nauwelijks van invloed op de arbeidskorting. Zie verder mijn antwoord hieronder.

Het beste antwoord

U trekt niet de goede conclusies.
Bij een inkomen van € 8910 (of € 8913) is de arbeidskorting inderdaad € 161.
Het hogere percentage aan arbeidskorting gaat gelden vanaf € 8910. Zo is de arbeidskorting bij een inkomen van € 9000 – € 178 en bij een inkomen van € 10.000 – € 365
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ah bedankt, ik vond het al zo gek. Ik had gisteren mijn conclusie als vraag gesteld, maar die werd verwijderd door GV dus daarom maar wat stelliger neergezet. Ik haalde het niet zo één, twee, drie uit de toelichting, maar wel logisch dat het zo werkt inderdaad. Bedankt voor het duidelijke antwoord!