Buurman is gepensioneerd. Zijn werkgever, het Bisdom van de Katholieke Kerk, blijkt meer dan 12 jaar geen aow-premie te hebben afgedragen. Wat nu?

Buurman Peter heeft lang als koster gewerkt in de plaatselijke kerk.
Nu hij gepensioneerd is blijkt opeens dat zijn werkgever, het Bisdom, nooit de aow premie voor hem heeft betaald
en wordt hij gekort...
Hoe moet hij nu handelen om één en ander recht gezet te krijgen?

Vriendelijk dank voor jullie advies.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Om AOW te krijgen hoef je geen AOWpremie te hebben betaald. Iedereen die in Nederland woont is verzekerd, ongeacht de hoogte van je inkomen.
Voor elk jaar dat je van je 15e tot je 65e in Nederland woont, krijg je 2 %, samen 50 x 2 % is 100%.

Als je echter pensioenpremie bedoelt, dan is de werkgever inderdaad verplicht pensioenpremie af te dragen, al dan niet na inhouding.
Je kunt het probleem voorleggen aan Stichting De Ombudsman in Hilversum. Die zorgt ook voor juridische bijstand (zie de Belbus bij Kassa).
Tegenwoordig is er het tv-programma van de ombudsman van de VARA.
Beide mogelijkheden verenigen het voordeel van deskundigheid en de macht van de publiciteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarde Ben8,
Het is geen citaat maar een samenvatting van wat op de webstek vande Sociale verzekeringsbank staat.
Zie de nu toegevoegde bron bij mijn antwoord.

Andere antwoorden (3)

Aansprakelijk stellen , je rechtsbijstand of een advocaat nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aow premie heeft hier niets mee te maken je zult zijn pensioenpremie bedoelen.
ronron1212
12 jaar geleden
Flink veel ruchtbaarheid aan geven.

De Katholieke Kerk kan zich toch niet nog meer schandalen veroorloven?

Bisdom bellen en schrijven

Als ze onbehoorlijk reageren dan de krant bellen.

Alles wat gezegd en geschreven wordt bewaren:
een dossier aanleggen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Prima reactie, wel lpubliciteit laten voorafgaan door aansprakelijkheisstelling.