Kun je met terugwerkende kracht Jonggehandicaptenkorting toepassen?

Ik kreeg in 2011 met terugwerkende kracht een bedrag aan Wajong uitkering over voorgaande jaren omdat het uwv mij geen wajong wilde geven maar dat na uitspraak van de rechtbank wel moest. Hierdoor ben ik jarenlang wel jonggehandicaptenkorting misgelopen en las ergens op internet dat je dat wel kon terugkrijgen met een T-biljet? Ik kan het hard gebruiken want ik zit met een hoog fiscaal inkomen over 2011.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Een T-biljet bestaat sinds 2010 niet meer. Vanaf dit jaar wordt uitsluitend met het zgn (uitgebreide) P-formulier gewerkt. Maar dit formulier en ook het P-formulier NIET gebruiken.

Advies is om zo te handelen:

1. Je corrigeert je aangifte DIGITAAL. Je neemt dus de korting op in de aangiften van 2007 t/m 2010.
(voor 2011 geldt de reguliere aangifte die een dezer dagen wordt ingestuurd) Maar deze aangiften NIET opsturen. Je aangiften 2007 t/m 2010 zijn immers al definitief.

2. Je maakt uitdraaien / printen van deze gecorrigeerde aangiften.

3. Je schrijft een brief: ambtshalve verzoek tot vermindering aanslag. Denk eraan dat je voor elk jaar een APARTE brief schrijft (verzoek) Dat betekent dus dezelfde brief met aanpassing gegevens.

4. Je stuurt voor elk jaar apart deze brief (ambtshalve verzoek tot vermindering aanslag) naar je regiokantoor.
Je krijgt dus 4 aparte verzoeken tot vermindering aanslag! (2007 t/m 2010)
Advies: voor elk jaar een print van de gecorrigeerde aangifte meesturen. Ook een kopie van de brief Wajong-toekenning meesturen. (2 bijlagen derhalve)

5. Hoe je dit verzoek tot ambtshalve vermindering aanslag moet opstelllen: zie informatie van de Belastingdienst hieronder (bron)

6. De aaangifte 2011 DIGITAAL indienen. Zoals je gewend was. Hierin dus ook weer de jonggehandicaptenkorting opnemen.

Succes ermee!
fisbel
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Nee, dan doe je dit anders.
Voor de jaren 2007, 2008 en 2009 stel je de brief met het verzoek tot ambtshalve vermindering op. Hierin verzoek je de jonggehandicaptenkorting alsnog toe te passen op deze jaren. Je stuurt als bijlage de kopie van de Wajong-beschikking mee. Maw: alleen de print van deze jaren ontbreekt dan. Maar deze print is eigenlijk ook maar een extraatje. Niet verplicht dus.
fisbel
12 jaar geleden
Advies: maak het iets minder formeel Huske. Je schrijft als particulier, niet namens een bedrijf of onderneming. Zelf lever ik dit soort verzoeken altijd persoonlijk af op het Belastingkantoor. En vraag om een ontvangstbevestiging. Het concept van Jongbloed heb ik wat aangepast op jouw situatie. NB: niet verzoeken om inkomensvermindering!! (staat in concept Jongbloed) Maar je vraagt simpel om toepassing van de jonggehandicaptenkorting. Maw: je vraagt om de te betalen belasting te verminderen met deze korting.
NB: bedragen van de jonggehandicaptenkortingen staan in de link hieronder genoemd. -----------------------------------------------------------------
Belastingdienst ….........
Postbus …
------------ (postcode / plaats) …................, ….................. (plaats, datum) Geachte heer, mevrouw Onderwerp: Ambtshalve vermindering aanslag ….....H..
(aanslag jaar noemen) Hierbij verzoek ik u om ambtshalve vermindering van de aanslag inkomstenbelasting over het jaar ....... De reden van dit verzoek is dat de jonggehandicaptenkorting niet in de aangifte is meegenomen. Vanaf …............. (datum) heb ik recht op Wajong. Zie bijlage 1 (beslissing UWV Wajong) Ik verzoek u de jonggehandicaptenkorting over het jaar 200.. toe te willen passen en de te betalen belasting te verminderen met € ...... , zijnde het bedrag van de jonggehandicaptenkorting jaar …. Indien u naar aanleiding van het bovenstaande nog vragen hebt, ben ik gaarne bereid die te beantwoorden. Hoogachtend,
…...........
(naam, adres, woonplaats, telefoonnummer, Bsn-nummer, geboortedatum) Bijlagen:
2. ........... ---------------------------------------------------------------- http://www.jongbloed-fiscaaljuristen.nl/databank/inkomstenbelasting/heffingskortingen/jonggehandicapten_korting/
fisbel
12 jaar geleden
Ja hoor aangifte kan nog. Jaar 2007 is het oudste jaar waarover aangifte nog mogelijk is. Dus aangifte indienen en de jonggehandicaptenkorting aanvinken.

Andere antwoorden (2)

Oh, ik heb net je andere vraag beantwoord. Antwoord is: ja, dat kan. Jonggehandicaptenkorting mag namelijk toegepast worden als je récht hebt op Wajong, ongeacht of de Wajong in het jaar waarover je het aanvraagt, ook tot uitbetaling is gekomen.

Maar voor jaren waarover de aanslag al definitief is, kun je dat niet meer doen dmv je aangifte. Zolang de aanslag niet definitief is kan dat trouwens wel, als je voor de tweede keer je aangifte verstuurd, zal altijd de meest recente versie worden behandeld, en vervalt automatisch de eerste. Ik zou het trouwens digitaal doen, want in het aangifteprogramma staan ontzettend veel instructies en aanwijzingen over hoe bepaalde regels toegepast moeten worden.

Voor de jonggehandicaptenkorting over jaren waarover de aanslag al definitief is, kun je de inspecteur een brief schrijven en verzoeken om de aanslag van die vorige jaren te verminderen vanwege die jonggehandicaptenkorting. Voor zover ik weet moet je dit zien als een coulanceverzoek, dat betekent dat je er geen recht op hebt, maar dat het wel gehonoreerd kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Een ambtshalve verzoek tot vermindering aanslag kan alleen schriftelijk ingediend worden.
Advies: stuur de gecorrigeerde digitale print als bijlage mee van de aanslag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zei ik toch? Alleen als de aanslag nog niet definitief is, kan dit door een opnieuw aangifte te doen. Dat zou ik digitaal doen. Maar zoals ik zeg in de laatste alinea: als de aanslag al definitief is, moet je een brief schrijven.
Wie fout is en schade aanricht moet in principe die aangerichte schade vergoeden. Dat geldt ook voor een overheids- en uitvoeringsinstituut als het Uwv.

Dat geldt niet alleen voor de misgelopen belastingkortingen maar ook de eventueel misgelopen toeslagen in/over 2011 als je inkomen te hoog is door het inhaaleffect van de te laat uitbetaalde Wajonguitkeringen.

Als duidelijk is of je door de aanvraag van belastingherziening de kortingen kunt verzilveren, kun je door verjaring niet meer te verkrijgen belastingverlaging claimen bij het Uwv.

Leg het principeverzoek m.b.t. definitief misgelopen korting en toeslagen z.s.m. neer bij het Uwv. Ga bij afwijzing na indiening klacht naar de Nationale Ombudsman. Die kan tegelijkertijd zorgen voor jurisprudentie en een aanbeveling aan het Uwv om terzake voortaan ongevraagd correct te handelen.

Als de schadevergoeding van het Uwv voor gemiste kortingen en toeslagen belast wordt uitgekeerd, dan kun je ook belastingschade te claimen.
Als men bij voorbeeld (netto) € 1.000 korting en toeslagen is misgelopen en je zit inclusief ZVW Premie in het 47% tarief dan dien je bruto € 1.887 te ontvangen. (47% van € 1.887 is € 887).

Je hebt ook recht op rentevergoeding over de nu te laat ontvangen Wajonguitkering. Of je die rentevergoeding ongevraagd krijgt vraag ik mij af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Even praktisch:
* Nadelen toeslagen: je krijgt in 1 keer in 2012 een nabataling van het UWV. Als daardoor je inkomen boven € 20.000 uitkomt is er nadeel. Huurtoeslag is er niet, wel zorgtoeslag. Maximaal nadeel in 2011: € 735 (alleenstaande)
Als het toetsingsinkomen hoger is dan € 36.022 is er geen recht op zorgtoeslag meer.
In voorgaande jaren is er geen belastingnadeel toeslagen. * Over rente hoeft geen belasting te worden betaald. * Belastingnadeel: voor 2006 kan dejonggehandicaptenkorting niet meer alsnog worden verzilverd. Een belastingnadeel van maximaal € 645. * Voorts zal er belastingnadeel zijn omdat door de nabetaling een deel van et inkomen niet in schijf 1, maar in belasitngschijf 2 cq 3 wordt toegepasst. Een belastingnadeel van 9% over het deel inkomen bove € 18.628 ---------------------------------------------------------------
Verder zie ik niet zo gauw nog meer nadelen afgezien van de psychische belasting. Misschien weet Hajete nog wat te bedenken? Ik raad Huske aan om contact te zoeken met Sociale Raadslieden in zijn woonplaats / regio. Deze helpen je gratis en weten van wanten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huske, rente is niet belast bij je uitkering (in box 1). Als het Uwv het toch in het belastbare bedrag stopt, dan aan de bel trekken bij het UWV. Dan brief met klacht sturen naar het klachtenbureau Uwv. Vooral niet telefonisch doen of via de website. Je hebt dan formeel geen klacht ingediend omdat een klacht voorzien moet zijn van je handtekening. Over de schadevergoeding,nogmaals:
Leg het principeverzoek m.b.t. definitief misgelopen korting en toeslagen z.s.m. schriftelijk per brief neer bij het Uwv. Ga bij afwijzing na indiening klacht naar de Nationale Ombudsman. Dan moet je de kopie van je ingediende klacht overleggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Serieus? Ik heb hierover wel eens telefonisch contact gehad met het UWV, maar daar roepen ze dat zij er niets aan kunnen doen. Mijn aanvraag had een jaar vertraging, en daardoor heb ik een nadeel van belastingen en andere regelingen van mogelijk bijna 6000 euro. Dat is net iets meer dan ik ontvangen heb. Als mijn bezwaar huurtoeslag wordt gehonoreerd, is het zo'n 3500. Daarnaast heb ik door fouten van het UWV bijna drie jaar studievertraging opgelopen: mijn studie heeft een tijd stilgelegen omdat ik geen vergoeding voor rolstoeltaxikosten kreeg. Ik kreeg van de rechtbank het verzoek om mijn gemaakte kosten over de afgelopen jaren in te dienen. Die kosten had ik niet, want rolstoelvervoer is dusdanig duur dat het niet betaalbaar is voor iemand die niet stinkend rijk is. In plaats daarvan heb ik drie jaar studievertraging, waardoor ik mogelijk mijn studie niet eens af zal kunnen maken omdat ik het misschien net niet ga redden om voor m'n 30e af te studeren, en het UWV geen voorzieningen voor studie meer betaalt als je ouder bent dan 30. Ik heb in mijn contact destijds aangegeven dat ik heel graag de garantie wilde dat zij tot mijn afstuderen de vervoerskosten zouden vergoeden omdat ZIJ mij hiermee benadeeld hebben (nog los van inkomsten die ik misloop door het latere afstuderen) maar het antwoord was dat "ze dat natuurlijk niet konden garanderen". Zou je serieus meer kunnen bereiken hiermee? De uitspraak van de rechtbank over die vervoerskosten is nu al zo'n drie jaar oud, ben ik dan te laat inmiddels?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lies12, jouw kwestie is m.i. niet goed vergelijkbaar met die Huske beschrijft. Ik heb begrepen dat hij een aanvraag heeft ingediend voor een Wajonguitkering en dat die is afgewezen. Na bezwaar en beroep, mogelijk hoger beroep, heeft hij gewonnen en is gebleken dat eerdere beslissingen van het Uwv onjuist waren.
M.i. is jouw zaak gecompliceerder, meer een kwestie van redelijkheid en billijkheid dan recht toe recht aan een aangelegenheid van de wet. Daarom wellicht meer geschikt om voor te leggen aan Stichting de Ombudsman in Hilversum. Dat is een particuliere organisatie, gelieerd aan de Vara (en iets heel anders dan de Nationale Ombudsman in Den Haag!).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De toekenning Wajong kwam in mijn geval inderdaad pas na een nieuwe aanvraag. Maar UWV heeft een jaar lang mijn aanvraag uitgesteld. Hadden ze het netjes binnen de termijn afgehandeld, dan had het mij zeker zo'n 2000 euro gescheeld. En het ligt er zeker niet aan dat ik er niet achteraan gebeld heb, dat heb ik in dat jaar zeker een keer of vijftien gedaan. De studievertraging is wel gekomen door een duidelijk onterechte weigering van UWV tot het niet toekennen van die vergoeding, dat is alsnog toegekend nadat ik de beroepszaak won. Alleen kan ik inderdaad geen kosten aantonen, juist dus omdat ik die niet kón maken. Frustrerende is wel dat juist met mijn handicap de kans op passend werk zonder afgeronde opleiding zeer klein is, en ik zeker al klaar was geweest als ze me niet zo tegen hadden gewerkt. Het ging nota bene om nog geen 250 euro per maand, ik studeer vanuit huis omdat ik door mijn handicap niet 'gewoon' kan studeren. Ik hoef dus echt alleen voor tentamens te reizen. Elk jaar opnieuw ben ik bang dat ze m'n vervoersvoorziening niet zullen verlengen en dat ik alsnog m'n studie niet af kan maken, dus het blijft me continu achtervolgen. Goh, het zit me nog steeds ontzettend hoog, dat merk je zeker wel. Als in 2014 de hele mik overgaat naar de WWNV bestaat sowieso de kans dat ik geen toegang meer krijg tot voorzieningen waardoor ik kan werken en studeren, terwijl ik vorig jaar zeker af was gestudeerd als ik niet zoveel vertraging had opgelopen. Het is steeds meer een race tegen de klok aan het worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lies12, het Uwv kan een aanvraag niet uitstellen, wel de behandeling er van. Ook dat uitstellen is niet correct. Heb je daarover al een klacht ingediend?
Ga maar te rade bij de Stichting De Ombudsman in Hilversum.
fisbel
12 jaar geleden
Bijgaand informatie is voor jou Huske van belang: Geen Sociaal Raadslieden bij u in de buurt Als er geen sociaal raadslieden in uw gemeente zijn, kunt u contact opnemen met de gemeente. U kunt dan vragen waarom er geen sociaal raadsliedenwerk in uw gemeente is. Met sommige vragen kunt u bij het WMO-loket van uw gemeente terecht. Heeft u uitsluitend behoefte aan juridisch advies, bijvoorbeeld in een arbeidsconflict, dan kunt u contact opnemen met het Juridisch Loket in uw regio. Meer informatie vindt u op www.hetjl.nl -----------------------------------------------------------------
NB; het juridisch loket is minder geschikt voor dit soort hulpvragen. Als het kan meld je je dan bij de Sociale Raadslieden. Kleinere plaatsen hebben geen Sociale Raadslieden. Klik op de kaart (jouw provincie) en je kan zien of jouw woonplaats Sociale Raadslieden heeft. Ter informatie:
Drente heeft helemaal geen Sociale Raadslieden (op het platteland zijn kennelijk geenproblemen).
Noord-Holland heeft er 26, waarvan 12 kantoren in Amsterdam. Zie:
http://www.sociaalraadslieden.nl/?&ct=raadslieden&nav_active=130&provincie=Utrecht