Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke kosten kan ik aftrekken?

Ik heb een appartement gekocht. Ik heb hierbij 4000 euro bouwdepot gekregen van de bank voor een nieuwe keuken. De keuken die ik heb gekozen kost 4400 en de voorbereidende werkzaamheden kosten 2200. Kan ik het volledige bedrag aftrekken of alleen het bedrag wat ik te besteden heb in mijn bouwdepot?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
ronron1212
9 jaar geleden
Je kan alleen de rente aftrekken net als van je hypotheek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Financieringskosten is de term. Dus het bouwdepot gekregen is zonder dat hierover rente betaald wordt, dan zijn er geen financieringskosten voor de keuken. Als je het krijgen van de financiering van de keuken een fles dient te schenken, dan zijn de aanschaf kosten van de fles wijn aftrekbaar. Dit is misschien een extreem voorbeeld.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Hypotheek rente kan je aftrekken maar de kosten van je nieuwe keuken echt niet.
Zou ook mooi worden bestel ik een keuken van € 20.000 en daar moet dan iedereen voor opdraaien
Ik zou gelijk elk jaar me keuken vervangen als ik dat kon aftrekken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Computoon
9 jaar geleden
Ja, als dat mogeljk zou zijn ontstaat een acuut levensgroot probleem voor onze overheid.
De kosten voor de keuken zelf zijn natuurlijk niet aftrekbaar. Maar wel de rente die u over de lening vanuit het bouwdepot betaalt. Als het geld voor de nieuwbouw van uw woning op een rekening staat die speciaal daarvoor is geopend, heet dat een nieuwbouwdepot. U mag de rente en financieringskosten voor het depot gedurende 2 jaar volledig aftrekken. De lening moet dan wel tot de eigenwoningschuld behoren.

De rente die u betaalt over het nieuwbouwdepot moet u verminderen met de rente die u hierover ontvangt. Het bedrag dat overblijft is aftrekbaar.

De termijn van 2 jaar gaat in op het moment van ondertekening van de koop- of aanneemovereenkomst. Als er op dat moment nog geen lening is afgesloten, dan gaat de termijn in op het moment van de levering bij de notaris. Dat is vaak ook het moment waarop de lening wordt uitbetaald.

Na 2 jaar is het deel van de lening dat niet gebruikt is, een schuld in box 3. De betaalde rente over dat deel van de schuld is niet aftrekbaar. Op het moment dat u de lening gebruikt voor de bouw van de woning, is de rente over dat deel van de lening weer aftrekbaar.
(Lees meer...)
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
een nuancering op het bovenstaande: De kosten (rente) van het depot zijn gedurende twee jaar wel aftrekbaar.
Voor meer info zie de bron: Bronnen:
- http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/woning/uw_hypotheek_of_lening/wat_is_aftrekbaar/aftrekbare_hypotheekrente/verbouwingsdepot
fisbel
9 jaar geleden
U mag gedurende 6 maanden de volledige betaalde rente aftrekken. Na die 6 maanden moet u de rente die u betaalt over dit verbouwingsdepot verminderen met de rente die u hierover ontvangt. Het bedrag dat overblijft is aftrekbaar.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding