hoeveel belasting betaal je op een gedoneerd bedrag?

Als je een gift van iemand krijg in de vorm van geld - gestort op je bankrekening - of de loterij wint - betaal je hierover neem ik aan een percentage belasting?

Hoe zit dit precies?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Voor schenkingen zie hier
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/schenken/schenking_krijgen/hoe_berekent_u_de_schenkbelasting/tarieven_schenkbelasting_2014/tarieven_schenkbelasting_2014 Veel lotterijen zoals de staatslotterij betalen de schenkbelasting voor je en de prijs is netto als de prijs hoog genoeg is dan betaal je het jaar wel vermogensbelasting.

Het beste antwoord

Dat hangt van het bedrag af EN van de bron.

Een gift mag tot op zekere hoogte belastingvrij zijn, afhankelijk ook van wie het geld komt, anders betaal je daarover inkomstenbelasting.( Percentage afhankelijk van je inkomen
Een geldprijs valt in principe onder de kansspelbelasting. (29 %)
Als je een flinke som geld erft, betaal je daarover successierechten. (Hoogte afhankelijk van van wie je hebt geerfd en het bedrag).

En al deze bedragen kunnen het einde of het terugbetalen betekenen van je uitkering als je bijstand ontvangt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
Een onnauwkeurig antwoord Marleen.
Allereerst is een gift / donatie nooit inkomen. Er is immers geen prestatie voor geleverd. Wat betreft de prijs van de Lotto: de schenkbelasting wordt vrijwel altijd betaald door de organisatie. Schenkingen boven de vrijstelling van € 5229 (ouder - kind) of € 2092 (andere familieleden / derden) - de schenkbelasting kan door de schenker worden betaald óf door de begiftigde. Overige giften: als je een kind ondersteunt bijvoorbeeld door de huur te betalen omdat hij / zij daartoe niet in staat is (bijvoorbeeld studerend kind) hoeft er geen schenkbelasting te worden betaald als er onderhoudsplicht is ouders aan kind. Die onderhoudsplicht is weer afhankelijk van leeftijd en situatie. Er zijn nog meer situaties denkbaar bij deze vraag: dure studie / eenmalige schenking van € 100.000 bijvoorbeeld. Navragen welke situatie vragensteller hier bedoelt is voor de beantwoording van de vraag hier noodzakelijk. Algemene informatie is in de reactie van ronron1212 hierboven te lezen.