hoeveel %btw word er gerekend bij een fotoshoot?

ik heb sinds een week een eigen bedrijf opgezet bij de kvk als zijnde fotograaf.
Nu ben ik er nog niet aan toe gekomen om te gaan kijken naar tarieven die ik ga rekenen maar nu moet ik dit wel gaan doen aangezien ik een eerste aanvraag binnen heb voor een fotoshoot.

Maar nu komt de vraag in mij op, hoeveel procent btw moet ik belastingtechnisch hiervoor rekenen? moet ik voor de fotoshoot gewoon 19% btw rekenen?

Het gaat om een fotoshoot inclusief 20 afgedrukte foto's die nagestuurd worden.
hoeveel procent btw wil de belasting daarvoor hebben en moet ik dus aan mijn klant door rekenen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (3)

We kennen in Nederland 3 BTW tariefgroepen. Het 0% tarief, het 6% tarief voor zgn eerste levensbehoeften en het 19% tarief voor de luxe producten. Aangezien een fotoshoot niet tot de eerste levensbehoeften behoort geldt hiervoor het 19% tarief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch een kleine kanttekening want dit is een geval redenering verkeerd maar conclusie goed. Allereerst zijn er 4 categorieën BTW: de door jouw genoemde 0%, 6% en 19%, maar daarbij is er ook nog een categorie vrijgestelde goederen en diensten. Dat is niet hetzelfde als de 0% BTW groep! Bij de 0% BTW groep mag namelijk de voorbelasting (betaalde BTW) afgetrokken worden bij de aangifte omzetbelasting. Als de goederen of diensten vrijgesteld zijn dan mag dat niet. Dan verkeerde aanname nummer 2: er is een onderscheid tussen goederen en diensten. Bij goederen met het 6% tarief kan je nog wel wegkomen met de vuistregel dat als het een primaire behoefte is dat het daaronder valt (maar dan kom je gelijk bij de uitzondering op boeken - 6% - en op gevangen vis - 0%...) Bij diensten gaat die vuistregel niet op. Daar gaat het bijvoorbeeld over de reparatie van fietsen, recreatie zoals kermissen en sportwedstrijden en logies. Er zit wel een logica in, maar je bent minder tijd kwijt met de lijst uit je hoofd leren. Dus bij het bepalen van het BTW tarief is een betere manier om eerst te kijken of je een goed of een dienst levert, en vervolgens om te bepalen of deze vrijgesteld, 0% of 6% belast is. Als dat niet het geval is dan is het 19%.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor een kleine kanttekening is 't ie best wel lang :-) maar bedankt voor je aanvulling
De wet op omzetbelasting kent vier tariefgroepen uitgesplitst over twee categorieën.

De tariefgroepen zijn vrijgesteld van BTW, 0% BTW, 6% BTW en 19% BTW. De categorieën zijn diensten en goederen

Fotograferen in opdracht is het uitvoeren van een dienst. Deze dienst is niet belast met 6%, noch 0%, noch vrijgesteld van BTW. Dus hiervoor geldt het tarief van 19% BTW.

Het leveren van de afgedrukte foto's is het leveren van een goed. Foto's zijn niet belast met 6%, noch 0%, noch vrijgesteld van BTW. Dus hiervoor geldt ook het tarief van 19% BTW.

Over de gehele prestatie geldt dus een tarief van 19% BTW.

Een voorbeeld waarom het altijd nodig is om diensten en levering van goederen te splitsen is de kapsalon. De dienst van de kapper valt onder 6%, als iemand met hairextensions de zaak uitloopt dan vallen die onder het 19% tarief. De kapper moet in dat geval dus de rekening splitsen tussen 6% en 19%.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan een particulier als klant hoef je geen factuur en dus ook geen btw in rekening te brengen als fotograaf.
Wel dien je in principe omzetbelasting (btw) af te dragen, namelijk 19/119e deel van de ontvangen vergoeding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Da's lekker.. dus je betaald uit eigen zak 19% btw aan de fiscus die je niet in rekening brengt? Pffff