Waar zal ik ouderschapsverlof uit kunnen rekenen?

Mijn man werkt 40 uur per week, en wil graag 1 pf 2 dagen ouderschapsverlof opnemen. Hoeveel gaat dit kosten per maand, ook ivm belastingvoordeel, zorgtoeslagen e.d.?? Is er een rekensom voor??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
ronron1212
10 jaar geleden
daar is iets meer voor nodig omdat uit te rekenen of te beantwoorden het gaat dan om inkomens
fisbel
10 jaar geleden
@ronron1212:
Gast181537 informeert o.a.naar belastingvoordeel. Dan gaat het dus om de ouderschapsverlofkorting die in 2014 nog gegeven kan worden aan Gast181537. Daar kan best een antwoord op gegeven worden. Een ander fiscaal gevolg is het effect op toeslagen. (minder inkomen) Gast noemt hier de zorgtoeslag. Het inkomen van de partner verandert niet en is bij de vraag naar de zorgtoeslag derhalve niet relevant. Hoeveel inkomensverlies er is: voor die rekensom zijn geen gegevens, maar die rekensom zal voor Gast181537 te maken zijn. Niet doorbetaalde uren van het verlof worden in mindering gebracht op het inkomen. Gedeeltelijke doorbetaling door werkgever vermindert het inkomen voor een deel.
ronron1212
10 jaar geleden
Fisbel ik zie nergens een berekenings mogelijkheid zonder inkomens in jou antwoord ook niet hoveel minder is het dan.
fisbel
10 jaar geleden
@ronron1212:
Ik geef 2 voorbeelden met inkomens waarmee duidelijk gemaakt wordt of er recht is op ouderschapsverlofkorting. Het eerste voorbeeld staat in mijn antwoord en het andere voorbeeld met inkomensvermelding staat in de link van intermediair.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is de rekenhulp van de belastingdienst. Deze is in het antwoord toegevoegd. Het effect op de toeslagen is niet vangen in een simpel rekenhulp. Daar deze afhankelijk van het belastbare inkomen.

Antwoorden (1)

Ouderschapsverlof kost bijna altijd geld. Het is een vorm van onbetaald verlof, hoewel er werkgevers zijn die voor een bepaald percentage doorbetalen. Royalere vergoeding dan de helft van het inkomensverlies zal er vrijwel nooit gegeven worden.
Het onderwijs, de overheid en sommige andere sectoren betalen een deel van het salaris door. De meeste sectoren echter niet.
Zie: (cijfers enigszins achterhaald) http://www.intermediair.nl/carriere/werk-en-leven/werk-prive-balans/kan-ik-gratis-ouderschapsverlof-opnemen

Als de werkgever een deel van het salaris doorbetaalt kan het zijn dat er nauwelijks inkomensverlies is. De link in bron 1 geeft een voorbeeld dat er soms nauwelijks inkomensverlies is. En past u dan op: de ouderschapsverlofkorting wordt pas gegeven als er inkomensverlies is. Lees verder.

Vaak is er recht op de ouderschapsverlofkorting. Die wordt nog gegeven in 2014, maar wordt afgeschaft in 2015. Het kan dus een goede keuze zijn om nog dit jaar ouderschapsverlof op te nemen. De ouderschapsverlofkorting is een loonheffingskorting en daarmee een teruggave op de belasting. Hoeveel korting u krijgt, is afhankelijk van het aantal uren ouderschapsverlof 2014 en uw terugval in inkomen door het opgenomen verlof. Per uur krijgt u een korting van € 4,29 euro in 2014. Voorbeeld: uw ouderschapsverlof in 2014 is 400 uur. De maximale belastingkorting is 400 uur x € 4,29 is € 1716. Zie bron 1.

Er zijn situaties denkbaar dat uw terugval in inkomen kleiner is dan wat u aan korting opbouwt. N.B: als u er niet in inkomen op achteruit gaat krijgt u géén korting uitbetaald.

Voorbeeld: uw (bruto) inkomen in 2013 is € 25.000 Uw inkomen in 2014 is € 25.500 Er is geen recht op ouderschapsverlofkorting. Als uw inkomen in 2014 € 24.000 zou zijn, is er maximaal recht op € 1000 ouderschapsverlofkorting (25K – 24K). Dus niet de € 1716 in het voorbeeld hierboven. Zie voor de voorwaarden ouderschapsverlofkorting de link in bron 2.

Er is door de inkomensachteruitgang enige invloed op toeslagen. U noemt de zorgtoeslag. Het effect kunt u uitrekenen door een proefberekening te maken. U vult het geschatte inkomen van uw man en het geschat inkomen van u in en de berekende zorgtoeslag vergelijkt u met wat u nu krijgt op grond van uw (gezamenlijk) toetsingsinkomen. Zie bron 3.
fisbel