Wat is het nut van de 3e inkomstenbelastingschijf?

Goeiemiddag,

Ik vroeg mij af of er iemand kan uitleggen wat de reden is dat je inkomstenbelasting uit 4 schijven bestaat.

Schijf 1: t/m ca. 18.000
Schijf 2: 18.000 - 33.000
Schijf 3: 33.000 - 55.000
Schijf 4: 55.000 - meer.

Bij schijf 1 betaal je 33% belasting.
Bij schijf 2 betaal je 41,95% belasting.
Bij schijf 3 betaal je 42% belasting.
Bij schijf 4 betaal je 52% belasting.

Waarom heeft de belastingdienst (leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker??) er niet voor gekozen om schijf 2 en 3 samen te voegen en dus te zeggen:

Schijf 2: 18.000 - 55.000 = 42%?

Wie o wie kan mij helpen! :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (3)

Let wel uw berekening klopt voor iemand tot 65 jaar maar voor iemand van 65 jaar en ouder is er een groot verschil tussen belastingschijf 2 en 3.
65 jaar en ouder Schijf 2 = 24,05% Inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen.
Schijf 3 = 42% Inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen.
Let op!
Voor 65-plussers is het tarief in de eerste 2 schijven van box 1 lager. Als u 65 jaar of ouder bent, hoeft u over uw inkomsten namelijk geen premie AOW meer te betalen. Daardoor is het bedrag van de premie volksverzekeringen lager dan voor personen jonger dan 65 jaar.
groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal gelijk vwb vanaf 65 jaar, schijf 1 en 2 zijn dan beduidend lager.
De percentages die je noemt zijn geen inkomstenbelastingpercentages maar combinaties (voor de 1e en 2e schijf) van inkomstenbelasting en premieheffing.

Als je de samenstelling daarvan ziet en dan nog apart voor onder de 65 en boven de 65 jaar, dan zie je dat de 41,95% in de 2e schijf qua samenstelling veel verschilt met de 3e 42% schijf. Die 42% schijf bevat alleen inkomstenbelasting en geen premieheffing.

Voor 2011
onder de 65:
1e schijf en 2e schijf: AOW 17,9%, Anw 1,1%, AWBZ 12,15%, Inkomstenbelasting 1,85%, totaal 33,0%
boven de 65: geen AOWpremie dus 15,10 %

2e schijf boven de 65: Idem met inkomstenbelasting 10,80 % totaal 41,95%
Boven de 65: geen AOWpremie dus 24,05 %

3e schijf voor onder de 65 en boven de 65 voor iedereen gelijk: alleen inkomstenbelasting 42%
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vraag is goed, maar zou eigenlijk moeten zijn: wat is het nut van de 2e schijf?
Vooropgesteld de uitleg van antwoorden 1 en 2 (over het verlaagde tarief bij 65+) klopt, maar de oorsprong ligt al bij de invoering van deze systematiek in 2001. Toen waren er 3 schijven van globaal gezegd 0-30.000, 30.000-50.000 en boven de 50.000 met tarieven van circa 33%, 42% en 52%. Later is de eerste schijf geknipt met een lager tarief t.b.v. de minima (rond de 30%) en een 2e tarief van bijna 40%.
In de loop der jaren zijn die percentages stapsgewijs en ook de hoogte van de schijven omhoog gegaan tot wat ze nu zijn.