Wat krijgt een kunstenaar uitgekeerd van de belasting wanneer een gedoneerd stuk is verkocht?

Ik vraag mij af hoe dit zit. Een kunstenaar doneert een kunststuk aan een stichting. De kunstenaar kan dan bij de belasting een teruggaaf krijgen.
Maar is die teruggaaf gebaseerd op de waarde van het object zoals de kunstenaar hem in zijn atelier heeft hangen/staan? Of is de teruggaaf gebaseerd op de opbrengst van het product door verkoop door de stichting?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
ronron1212
9 jaar geleden
nooit van gehoort dat je daarvoor iets van de belasting krijgt wel van dit
https://voordekunst.uservoice.com/knowledgebase/articles/23352-kan-ik-mijn-donatie-terugvorderen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Giften aan goede doelen of goedgekeurde instellingen (Met een ANBI certificaat) zijn fiscaal aftrekbaar.
Computoon
9 jaar geleden
Dan moet je ze wel kunnen aantonen met een kwitantie of bankafschrift.
Naar mijn mening is een kunstenaar een ondermemer. Als hij eem kunstwerk weggeeft uit commercieel oogpunt is dat een vorm van sponsoring en dat zijn bedrijfskosten die zijn resultaat verlagen. Wat die stichting verder doet met die 'gift' is fiscaal niet van belang voor de kunstenaar. Gegeven is gegeven.

Het beste antwoord

De staatssecretaris van Financiën (de Jager) heeft op 6 april 2010 aangegeven dat periodieke giften in natura op dezelfde wijze worden behandeld als schenkingen in geld.

Bij schenking van één enkel voorwerp zoals een schilderij gaat het eigendomsrecht daarvan jaarlijks in gelijke delen over. Belastingtechnisch werkt het zo dat elk jaar een evenredig gedeelte van het geschonken object moet worden overgedragen aan de goeddoelstichting (ANBI) De schenking moet voldoen aan de criteria van het begrip periodieke giften. De aftrek mag dus niet in 1 jaar plaatsvinden, maar minimaal in 5 jaren. Er is voor de periodieke gift geen drempel. Dat betekent onder meer dat de 'uitkering' of verstrekking vast en gelijkmatig moet zijn. Lees onder 4.1 - periodieke giften in natura (bron 1) Lees ook de informatie van de Belastingdienst over periodieke giften in natura. Met als voorbeelden voedselpakketten (actueel!) of speelgoed. (bron 2)

De waarde van de periodieke schenking betreft hier niet de geldwaarde zoals het schilderij te koop stond, maar de waarde waarvoor het schilderij is verkocht.

Er dient een formulier: Periodieke gift in natura in tweevoud te worden ingevuld. Sinds 2014 is een onderhandse akte voldoende. De gang naar de notaris hoeft dus niet meer te worden gemaakt.

De schenkingsovereenkomst uitprinten, invullen, ondertekenen en (in tweevoud) naar de stichting opsturen is voldoende voor de belastingaftrek. Uiteraard kan de Belastingdienst wel om de schenkingsovereenkomst vragen.
fisbel
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens mij krijgt de kunstenaar niets. Hooguit aftrek wegens giften, als hij overigens geheel voldoet aan aangifteplicht en de regels die gelden voor giftenaftrek. Bij een voldoende inkomen, kan dat dus leiden tot een aftrek wegens giften met als gevolg minder belasting betalen. Hoe hoger je inkomen hoe hoger de niet aftrekbare drempel.
Ten aanzien van gedoneerde zaken ten behoeve van beoogde opbrengst als gift voor goede doelen moet ik echter nazien.

Toegevoegd na 11 minuten:
IN DE MEDIANIEUWSBRIEFFAQOVER ONSCONTACT
Print deze pagina
Volg ons op Twitter
Bekijk ons op Youtube
Zoekveld Search this site
HOME
GOEDE DOELEN
FEITEN & CIJFERS
INKOMSTEN
BESTEDINGEN
IMPACT
GEVEN
DONEREN
MOBIEL DONEREN
SCHENKEN
COLLECTEREN
SPONSORING
LOTERIJEN
VRIJWILLIGERS
GEEFWET
GIFTENAFTREK
GIFTENAFTREK BEDRIJVEN
IBAN EN GEVEN
NALATEN
TESTAMENT
FONDS OP NAAM
KINDEREN
ERFBELASTING
SAMENWERKING MET NOTARISSEN
TOEZICHT & AFSPRAKEN
KEURMERKEN
ANBI
OVERHEID
CODES & RICHTLIJNEN
KOSTEN
DIRECTIEBELONING
BELEGGINGEN
BEL-ME-NIET
POSTFILTER
STRAATWERVING
SAMENWERKENDE ORGANISATIES
WERKEN BIJ EEN GOED DOEL
GOEDE DOELEN ALS WERKGEVER
U bent hier
HOME > GEVEN > GIFTENAFTREK
GIFTENAFTREK