Waarom betaal ik onder €430 geen invoerbelasting, maar boven €430 belasting over volledige bedrag?

Bij het invoeren van goederen gekocht buiten de EU, hoef je geen invoerbelasting te betalen bij een waarde <€430,-.

Echter, wanneer de waarde van mijn voorwerp (bijvoorbeeld een laptop of tablet van €500,-) boven de genoemde €430,- zit, moet ik belasting betalen over de volledige €500,-.

Waarom niet over het bedrag dat ik daarboven zit, namelijk €70,-?

Bron: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/campagnes/landingspaginas/prive/reizigers/

Toegevoegd na 33 minuten:
*NB: het gaat hier om het persoonlijk vervoeren van het product, niet het per post verzenden ervan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Invoer rechten zijn er om:
- Ter bescherming van de eigen markt (EU)
- Levert inkomsten op voor het land (EU)
Voor alles wat buiten de EU komt moet men invoerrechten betalen. Er is een vrijgestelde grens ingevoerd voor bv souvenirs. Het is vervelend als kleinigheid meeneemt voor iemand of een aandenken voor jezelf dat je bij terugkomst invoerrechten moet betalen. Uiteindelijk kost dit meer aan administratie etc. dan dat het oplevert.
Deze vrijstelling is niet bedoeld om bv goedkoop aan spullen te komen zoals laptop/tablet/smartphone/kleding/etc. voor jezelf of een ander. Vandaar dat je boven dit bedrag de volle mep moet betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat zijn nu eenmaal de wetten en die zijn zo gemaakt en daarom moet je betalen. Hier is geen logica voor maar gewoon bedacht door een ambtenaar en door de minister voor gesteld als wet.
ronron1212
11 jaar geleden
Dit is omdat er ergens een grens getrokken moet worden. Als ze had naar 500euro hadden gemaakt,kwamen de vragen :waarom niet bij 510euro.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt mij dat de gedachtengang achter deze regel zit dat er een compensatie moet zijn voor de gemiste BTW voor de nederlandse staat. Wanneer het over een horloge van zeg €100,= zou gaan is de administratieve rompslomp voor zowel staat als de persoon niet in verhouding tot wat er uiteindelijk afgedragen moet worden. Ik neem aan dat de lonende grens bij die 430 euro ligt. Als dan pas jou regel in zou gaan dan werd de lonende grens 860 euro en wat gebeurt er dan bij 861 euro? Heb je weer hetzelfde probleem.