Valt een lening bij DUO ook onder het 'toetsingsinkomen?

Ik heb begrepen dat 'studiefinanciering' niet onder het toetsingsinkomen valt, maar geldt dat ook voor een lening bij DUO?

M.a.w. moet je het bedrag dat je leent bij DUO opgeven bij het toetsingsinkomen?

Toegevoegd na 1 uur:
Aanvullende vraag: is een lening bij DUO (voor studenten) hetzelfde als een 'normale lening'?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als er geen Box 3 verhaal is maakt de lening geen onderdeel uit van het toetsingsinkomen. Als u meer vermogen bijvoorbeeld spaargeld hebt dan € 21.139 maakt een lening onderdeel uit van het toetsingsinkomen. Als er geen Box 3 verhaal is maakt de lening geen onderdeel uit van het toetsingsinkomen. Als u meer vermogen bijvoorbeeld spaargeld hebt dan € 21.139 maakt een lening onderdeel uit van het toetsingsinkomen. Voorbeeld: U heeft € 31.139 spaargeld. Er wordt € 10.000 in Box 3 belast. Tot het fictieve inkomen wordt 4% berekend, dus € 400. Uw toetsingsinkomen wordt derhalve € 400 in dit voorbeeld hoger. Er moet geen € 120 belasting box 3 worden betaald (1.2%), maar € 4,80 afgerond € 4.

Ik heb begrepen dat een lening sowieso niet als inkomen wordt beschouwd, aangezien het niet van jou is, maar jij later dat geld gewoon met rente moet terugbetalen. Ik kan me vergissen, maar het lijkt me dat het geen inkomen is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100