hoeveel procent van mijn uurloon kan ik aan belasting terugvragen?

Stel ik werk voor 5 euro per uur, minder dan 20 uur in de week (vakantiebijbaan). Hoeveel belasting sta ik per uur af dat ik terug kan vragen aan het eind van het jaar?

Het zit namelijk zo, ik denk dat mijn werkgever me zwart uitbetaald (ga ik binnekort achterkomen), en hij betaald me 5 euro per uur, voor een 19 jarige is dat normaal.

Echter als het zwart is, loop ik een hoop belastingsgeld mis dat je met wit verdiend geld kan terugvragen aan het eind van het jaar. Ik dacht dat dit rond de 30% lag.

Dus zou hij me dan eigenlijk (5:70) x100=7,20 euro per uur moeten betalen om dat te compenseren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Vreemd dat je niet weet of je wit of zwart krijgt uitbetaald. Dat moet je terug kunnen vinden op je loonstrook. Persoonlijk ben ik van mening dat als je netjes een contract tekent bij een bedrijf of instelling, je er ook vanuit mag gaan dat je werkgever zorgt voor de belastingafdracht. Als je voor een particulier wat klusjes doet wordt dat natuurlijk anders, maar dan is er ook geen sprake van volledig werkgeverschap. Je moet dan zelf je inkomsten opgeven als 'inkomsten uit overige werkzaamheden' bij je aangifte. De opdrachtgever hoeft dan - als het gaat om incidentele dingen, of als je valt onder de zgn. regeling dienstverlening aan huis ook geen werkgeverslasten af te dragen.

Maar om je vragen te beantwoorden: het minimumjeugdloon voor een 19-jarige is op dit moment per maand 785 euro als je uitgaat van een fulltime baan (181,15 per week). Er zijn geen echte minimumuurlonen, omdat het aantal uren dat je per week werkt kan verschillen per sector. Maar ga je uit van een 40-urige werkweek,
dan zou het minimumloon per uur voor jou ongeveer 4,53 euro moeten zijn. Wat 'normaal' is hangt af van de sector waar je werkt en van de gemaakte afspraken die gelden binnen die sector. Bij loondienst mag je echter niet minder dan het minimumloon uitbetaald krijgen, wel meer. Voor vakantiewerk wordt aan scholieren en studenten vaak het minimumjeugdloon uitbetaald, dus wat dat betreft heb je het niet slecht getroffen. Zeker als het bedrag dat je noemt het netto uurloon is.

Verder kun je aan belasting natuurlijk alleen terugvragen wat je hebt betaald. Voor een jaarinkomen tot en met 19645 euro betaal je het laagste tarief aan belasting, dat is 36,25 procent. Dat zou dus ongeveer het bruto/netto verschil moeten zijn. Je vertelt niet of die vijf euro bruto of netto is.

Met heffingskortingen en eventuele aftrekposten zou het kunnen dat je inderdaad betaalde belasting terug kunt krijgen. Als je alleen vakantiewerk doet en verder geen inkomsten hebt dit jaar, kan dat zelfs het volledige bedrag zijn dat je hebt betaald aan belasting. Maar als je geen belasting hebt betaald omdat je zwart werkt, kun je dat natuurlijk ook niet terugvragen. Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met dat je baas je dit dan zou moeten betalen: als jij geen belasting hebt betaald heb je dus je loon al bruto ontvangen. Wat er niet afgaat, kun je ook niet terugvragen. Je loopt ook niets mis, want je hebt dan de hele tijd een hoger salaris uitbetaald gekregen dan waar je feitelijk recht op had.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je redenering is nu zo'n beetje als volgt: Stel dat jij mij tien euro uitleent. Na een paar weken wil je dat geld terug, dus je belt me op en vraagt me of jou je tien euro terug wil geven. Ik geef jou je tien euro terug, en we staan weer quitte. Maar stel dat jij mij tien euro wilt lenen, en ik hoef die tien euro helemaal niet. Dan kun jij me niet over een paar weken om tien euro vragen door te zeggen dat omdat ik jou geld niet wilde aanpakken, ik je nu tien euro schuldig ben omdat je dat geld ook van mij had gekregen als ik het wél van je had geleend. Snap je wat er niet klopt aan die redenering?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de praktijk kan een werkgever natuurlijk de hoogte van een zwart uurloon aanpassen naar beneden omdat er geen belasting over wordt betaald. Maar je bent er toch ook zelf bij als je zwart werk gaat doen, lijkt mij. Ik vraag me echt af wat voor werk je doet en bij wat voor bedrijf dat is als je niet eens zeker weet of je wel wit krijgt uitbetaald. Ik was 15 toen ik begon met vakantiewerk, en ik wist toch echt dat ik wit werkte en wat mijn bruto en netto loon was.
Tot ongeveer 5.800 is belastingvrij, daarna tot 19.000 is het loon belast met een tarief van 36,25%. Dat zou moeten worden afgedragen over die 5 euro + 36,25%.

Vraag eens om een salarisspecificatie, dan kun je snel genoeg zien of er loonheffing wordt ingehouden. Bovendien loop je het risico dat je niet verzekerd bent en geen loon krijgt bij ziekte en/of ontslag.

Als het een bijbaan is naast stufi, moet je ook uitkijken dat je niet over het maximum komt wat je bovenop de stufi mag bijverdienen.
paulus811
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
niet verzekerd wellicht? kijk maar uit hoor