Hoe accuraat is de proefberekening Toeslagen van de belastingdienst?

Klopt het wel dat je als alleenstaande ouder met bijstand en een sociale huurwoning zoveel toeslag krijgt? Ik kom uit op een bedrag van over de
€ 700! Dit komt mn door de hoge kindertoeslag. Dan zou toch niemand meer naar de voedselbank hoeven?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Een alleenstaande ouder kan heel veel toeslag krijgen. Zo is het kindgebonden budget met maximaal € 3050 per jaar verhoogd, dus totaal is deze toeslag alleen al bijna € 4000 per jaar, dus € 325 per maand. De verhoging van dit kindgebonden budget is het gevolg van het afschaffen van de alleenstaande ouderkorting. De verhoging van maximaal € 3050 per jaar wordt wel de alleenstaande ouderkop genoemd (zie bron 2)

Tel daarbij de huurtoeslag op, zeg € 250 per maand, de zorgtoeslag en je zit al op € 600 a € 700 aan toeslagen per maand. Geen uizonderlijke situatie, eerder veel voorkomend.

En kinderopvangtoeslag, daarover praten we niet. Ik heb bedragen van meer dan € 30.000 per jaar voorbij zien komen (geen nul teveel – in deze situatie wel 4 kinderen) Let wel: bij ouders met bijstandsinkomen. Maar ook ouders met € 90.000 terug te betalen kinderopvangtoeslag - vrouw werd werkloos en liet de toeslag jarenlang doorlopen. Mijn conclusie is dat de module: proefberekening toeslagen geen afwijkingen laat zien met de werkelijk ingevulde cijfers zoals inkomen e.d.
fisbel
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Beste Lampie,

je hebt je berekening niet meegestuurd, dus ik weet bijvoorbeeld niet hoe veel kinderen van je gezin in de kinderopvang zitten, wat hun leeftijden zijn en hoeveel dagen per week ze opvang krijgen, maar in theorie is een bedrag van 700 per maand mogelijk (ik neem aan dat je per jaar bedoelt, want een dergelijk bedrag per maand is absurd). Maar je achterdocht is zeer terecht, het onderdeel Toeslagen van de Belastingdienst is de rommeligste en meest onbetrouwbare afdeling.
Kijk maar eens in de 'bron' die ik heb toegevoegd om te zien wat de Nationale Ombudsman ervan vindt.
Ik heb zelf verschrikkelijke financiele problemen gehad doordat ik de berekeningen van Toeslagen te veel vertrouwde. Als het bedrag meer is dan een derde van de kosten (dus in jouw geval, als je 700 krijgt dan zou dat betekenen dat de kosten meer dan 2100 zijn) moet je achterdochtig worden, want volgens de norm moet je werkgever een derde betalen, jijzelf een derde en Toeslagen een derde.
Zet de volledige berekening er eens bij, als je wilt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ok, ik ga uit van een verzamelinkomen van 16.000 per jaar (dat is volgens mij met een bijstandsuitkering van 951 flink aan de ruime kant)
Alles is nog fictief hè. Ga met 1 kind wonen in een huurhuis onder de huurgrens. Dus voor het gemak 700 per maand huur. Heb geen verder vermogen. Berekening: huurtoeslag 286 per maand, kindgebondenbudget 359 en zorgtoeslag 78 per maand. Dit zou dus betekenen dat ik met een inkomen van 951 per maand er 723 bij krijg??? Zal best kloppen hoor............lees daar geen gekke dingen over................maar voel toch nattigheid. Dus voordat ik zoiets ga doen..........better safe than sorry.
Heb dus geen kinderopvang. Ik ga er even vanuit dat ik alleen bijstand ontvang dus geen werkgever heb.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ohja, kind is 13 en ik ontvang er ook kinderbijslag over
fisbel
9 jaar geleden
wieri347:
Het bedrag van € 700 is per maand en niet per jaar. Is goed mogelijk, zie mijn antwoord hieronder. Wat u stelt over de driedeling van de kosten (totaal € 2100) is niet juist of minstens te kort door de bocht. Werkgever betaalt niet meer direct mee, berekening moet je per situatie bekijken / kinderopvangtoeslag bijvoorbeeld is voor iemand met WWB-inkomen voor ruim 90% gedekt) De klacht van de ombudsman betreft met name de communicatie tussen de belastingdienst en de belastingplichtige. Vanuit de dienst wordt nogal eens formeel gereageerd op deze klachten. De regelgeving zou ook veel te ingewikkeld zijn. Toeslagen zijn gebaseerd op inkomen. Als dit inkomen niet ZELF op tijd wordt bijgesteld, is Leiden in last. Want terug te betalen toeslagen zijn al uitgegeven en er is geen geld voor de terugbetaling. Daarentegen is de terugbetalingsregeling wel heel soepel: maximaal 24 termijnen. Maar ook dan kan het fout lopen. Want het inkomen wordt bijgesteld. Iin het lopende jaar komt minder toeslag binnen én er is een af te betalen bedrag uit voorgaand jaar of voorgaande jaren. Daarom pleiten velen er voor het huidige systeem af te schaffen o.a. de Ombudsman en te vervangen door een duidelijker systeem van inkomensondersteuning. Maar het nieuwe wiel is nog niet uitgevonden.