Op sommige subsidies heb je recht als je weinig inkomen en vermogen hebt. Komt daar verandering in als je geld krijgt dmv een schadeclaim?

Je hoeft geld verkregen door een schadeclaim niet aan de belasting door te geven als inkomsten. Maar telt het mee als eigen vermogen als het gaat om rechten op subsidies of uitkering?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraagstelling lijkt niet correct. Ik neig zelfs naar -is- niet correct. Van belang is natuurlijk uit welke hoofde vloeit de aanspraak en of verkrijging van de schadeclaim voort? Is het geheel een 1) privé aangelegenheid , vloeit het voort uit 2) de dienstbetrekking of heeft het te maken met 3) de bedrijfsvoering?
(Elsevier bel.gids) Smartengeld ontvangen van werkgever
Van de werkgever ontvangen smartengeld is in beginsel belast. Denk hierbij o.a. aan extra loon voor vuil of zwaar werk of aan een bedrag ineens wegens een misgelopen functie of promotie.
Smartengeld is onbelast als het gaat om immateriële schade die buiten de dienstbetrekking ligt en voortvloeit uit een onrechtmatige daad of nalatigheid van de werkgever. Zo werd smartengeld wegens aantasting van eer- en goede naam in een ontslag kwestie onbelast gelaten, evenals smartengeld wegens gederfde levensvreugde en verminderd arbeidsvermogen (invaliditeit) als gevolg van een door nalatigheid van de werkgever ontstaan bedrijfsongeval.
Het enkele feit dat de burgerlijke rechter smartengeld heeft toegekend, is niet voldoende. Zo wordt smartengeld, toegekend voor leed dat inherent is aan een onvrijwillig ontslag, belast. Schadevergoeding voor een tot het bedrijfsvermogen behorend pand hoeft nog geen schadeloosstelling te zijn voor de gederfde winst. Het kan gaan puur om het herstel of de nieuwbouw af te dekken. Heeft de schade tevens tot gevolg dat er sprake is van winstderving dan zal die uitkering voor dat deel tot de winst gerekend worden.
Dit zal dus zeker gevolgen moeten hebben voor een eventuele te verkrijgen subsidie (u moet melding maken van de te verwachten schadeloosstelling), een reeds verkregen subsidie als met de te verwachten uitkering geen rekening is gehouden bij de aanvraag en dit geldt ook voor een reeds genoten subsidie. Het spook van terugvorderen van de subsidie is levensgroot aanwezig.

Antwoorden (1)

De Belastingdienst heeft een lijstje: bijzonder vermogen. Op dit lijstje staat bijvoorbeeld smartengeld (immateriële schade / niet arbeidsgerelateerd), uitkering uit het asbestfonds enzovoort. Deze uitkeringen worden vrijgesteld van Box 3 belastingen. En tellen dus niet mee voor bijvoorbeeld het recht op huurtoeslag.

Als er sprake is van een bijstandsuitkering ligt het weer anders. (Gedeeltelijke) verrekening van een smartengeld en bijstand is mogelijk, gelet op volgende uitspraak van de Centrale Raad van Beroep – 17 mei 2011
http://www.letsel-schade-letselschade.nl/gedeelte-smartengeld-wordt-verrekend-met-bijstand.htm
fisbel