Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is de schenking van een ouder aan een kind aftrekbaar van de inkomensbelasting van de ouder?

Is het mogelijk voor mijn vader mij een schenking te doen (ik ken de tarieven per jaar en eenmalig) en die van zijn inkomensbelasting af te trekken? Dat laatste is mij onduidelijk. Ik weet dat als het onder de tarieven blijft, dat ik er geen belasting over moet betalen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
17.5K
ronron1212
9 jaar geleden
Schenken is vermindering van vermogen. Niet van inkomsten. Dus dat is niet aftrekbaar.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee, want een natuurlijk persoon kan geen ANBI-instelling zijn. Hij kan het dus niet simpelweg optellen bij de andere aftrekbare giften als aftrekpost voor de IB.

Het is wel mogelijk dat je vader geen éxtra belasting hoeft te betalen over de schenking. Voor de schenkbelasting geldt namelijk een vrijstelling voor schenkingen door ouders aan kinderen. Zie voor de tarieven en bedragen: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/schenken/schenking_doen/vrijstelling_voor_schenkingen_aan_kinderen/vrijstelling_voor_schenkingen_aan_kinderen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Schenking is een vermindering van vermogen die voor het kind geen inkomen is. Vader verlaagt daarmee niet zijn inkomen in box 1 en bespaart er geen inkomstenbelasting mee.
Wel leidt het tot vermindering van zijn in box 3 belaste vermogen, een besparing van 1,2 % inkomstenbelasting.

De schenking is voor het kind geen belast inkomen, wel moet het kind schenkbelasting betalen over het ontvangen bedrag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding