Hoe werkt belasting betalen bij twee baantjes?

Hoi!

Ik ben sinds kort in dienst van twee baantjes. Ik werk op een kantoor (eenmanszaak) en in een restaurant. De restaurant verrekent de loonheffingskorting, maar ik maar op kantoor de meeste uren en ik verdien daar het meest. De baas heeft besloten mij een hoger salaris dan gemiddeld te geven en ik verdien dus maandelijks best prima. Nu heb ik begrepen dat de belasting bij het restaurant baantje al van het inkomen wordt ontnomen. Bij het kantoorbaantje is dit nog niet het geval. Ik heb namelijk geen idee hoe hij dit regelt. Voor nu is het nog zwart werk (lijkt mij), omdat ik het volle bedrag ontvang en niets heb gehoord over belasting. Hij zegt dat hij alles opstuurt naar de belastingdienst via de boekhouder. Betekent dit dat hij nu belasting betaalt ipv ik? Dus dat hij over het bedrag dat hij me uitbetaalt hij nog belasting betaalt? Moet dit niet worden ingehouden van mijn loon? En kan de belasting mij aansprakelijk stellen hiervoor?

Veel vragen, veel onduidelijkheden.
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Gr.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

In principe ben je zelf verantwoordelijk voor het betalen van belasting en niet je baas.
In de regel geldt dat bij het bedrijf waar je het meest verdient de loonheffingsregeling toepast en het bedrijf waar je dus het minst verdient dus niet.
Weet niet hoe jij dit bij indiensttreding geregeld hebt met je kantoorbaan (arbeidscontract etc.) maar zwart werken is natuurlijk "no done" en dus zeker noodzakelijk om dit even na te checken. Je zou toch op zijn minst moeten weten wat je bruto en je netto salaris is.
Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Als je in loondienst bent is je baas verantwoordelijk voor het afdragen van de belasting en de sociale premies. Dat je als je meerdere inkomens hebt aan het eind van het jaar een aangifte formulier moet invullen en dan nog moet bij betalen is iets anders.
Meestal wordt bij het inkomen waar je de meeste verdient de loonheffingskorting toegepast.

Ook is het normaal dat je maandelijks een overzicht ontvangt waarop staat hoeveel loonheffing is in gehouden en hoe het netto loon berekend is en wat je bruto loon is.

Mocht je geen maandelijks overzicht ontvangen, dan kun je aan de belastingdienst vragen of een maandelijks beschikking krijgt om te voorkomen dat je aan de eind van het jaar een vrij hoog inkomstenbelasting rekening krijgt.

Ik zou de loonheffingskorting bij het restaurant laten stoppen en bij je kantoorbaan te laten toepassen.

Ook zou ik je baas bij het kantoorbaantje niet veel onder druk zetten, want jij werkt en hij betaalt je goed. Waar je wel op dient te letten, dat de verplichte volksverzekeringen premies wel worden afgedragen.

Nu heb je via je restaurant baantje wel verzekerd voor de volksverzekeringswet, dus waarschijnlijk worden die premies wel keurig afgedragen door het restaurant.

En zolang jij elk jaar keurig de al je inkomsten op geeft aan de belastingdienst werk je niet zwart.

Dat jij zwart uit betaald word is niet jouw probleem. En veel mensen hebben inkomsten uit een tweede, derde baan en deze vullen deze inkomsten in onder het kopje "inkomsten uit overige werkzaamheden" omdat ze een bijzondere arbeidsovereenkomst hebben. En vooral bij een eenmanszaak werken valt onder deze bijzondere arbeidsoverkomsten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
carsrac: Er vanuit gaan dat hij bij beide banen in loondienst is moet hij maandelijks een loonstrook ontvangen. Als hij die ontvangt is er sprake van loondienst. Hij is niet verantwoordelijk voor de afdrachten die de werkgever behoort te doen. Hij heeft immer geen toegang tot het betalingssysteem of boekhouding van zijn werkgever.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij eenmansbedrijf is het mogelijk dat je toegang hebt tot de boekhouding van de werkgever vooral als je op kantoor werkt.
ronron1212
10 jaar geleden
Mogelijk maar dat is een zeer kleine kans.
Kijk eens op je loonstrookje wat je van het kantoorbaantje krijgt (is trouwens verplicht om er een van je werkgever te krijgen). Wordt daar geen belasting van afgehouden dan zou ik dat alsnog gaan regelen met je werkgever. Een werkgever doet daar meestal niet moeilijk over. Voor hem gaat het mee met de papieren, jij zou er extra werk aan hebben met je aangifte. Succes ermee!