Ik krijg geen zorgtoeslag. Moet ik dit vermelden bij mijn aangifte 2014?

Ik krijg geen zorgtoeslag. Moet ik dit vermelden bij mijn aangifte 2014? Of berekend het programma zelf of ik toch nog ergens recht op had in 2013?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het programma geeft geen seintje dat er een mogelijk recht is op zorgtoeslag. In het verleden was er bij de vakbond (speciale versie CNV) wel eens een belastingjaar dat een melding gaf t.a.v. mogelijke zorgtoeslag. Het Digid-programma van de Belastingdienst geeft dit seintje echter niet. Ook niet in het verleden. U moet zelf dus de zorgtoeslag aanvragen als er recht op is. Inkomen zorgtoeslag alleenstaande mag niet meer zijn dan € 30.939 (jaar 2013) en € 28.482 (jaar 2014) Inkomen zorgtoeslag toeslagpartners mag niet meer zijn dan € 42.437 (jaar 2013) en € 37.145 (jaar 2014) U kunt over 2013 eventueel nog de zorgtoeslag met terugwerkende kracht aanvragen. Dat kan tot 1 september 2014. U kunt een proefberekening maken om te kijken of er recht is op een toeslag. Zie de bron.

Bronnen:
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/...

Dat hangt er een beetje van af: je moet wel zorgtoeslag hebben aangevraagd. De vraag is dus of je het nu niet ontvangt omdat je het nooit hebt aangevraagd, of omdat je geschatte jaarinkomen zo hoog is dat je op basis van die schatting geen recht zou hebben. Je kunt nergens in het aangifteprogramma aangeven of en hoeveel zorgtoeslag je ontvangt. Op zich staan de afdelingen ook los van elkaar bij de Belastingdienst, maar gelukkig blijken ze zo af en toe wel degelijk met elkaar te communiceren. De afdeling Toeslagen heeft namelijk de gegevens van je aangifte nodig om een definitieve berekening te maken voor wat betreft jouw recht op zorgtoeslag. Eenmaal bekend bij de afdeling Toeslagen wordt die informatie dus doorgegeven. Als je namelijk zorgtoeslag ontvangt, ontvang je dat als voorschot, op basis van een schatting van je inkomen. Pas wanneer het jaar voorbij is en de aangifte verwerkt, kan dit definitief berekend worden. Blijkt dan dat je teveel zorgtoeslag hebt ontvangen dan zul je dit moeten terugbetalen, en blijkt dat je te weinig hebt gekregen dan krijg je alsnog de zorgtoeslag waar je recht op had uitgekeerd van de Belastingdienst. MITS, en dat is hierin natuurlijk heel belangrijk, je wel zorgtoeslag had aangevraagd. Volgens mij werkt het in de praktijk wel zo dat als je het ooit eerder hebt ontvangen en je hebt tijdelijk geen recht gehad het gewoon weer hervat wordt zodra je inkomen weer onder de grens komt, maar dat zou ik wel goed controleren als ik in die situatie zou zitten. Informatie over het aanvragen van zorg toeslag vind je hier: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/informatie_over_toeslagen/zorgtoeslag/ Als je DigiD hebt, kun je ook online in de loop van het jaar je geschatte inkomen wijzigen of andere veranderingen in je situatie doorgeven via de site van de Belastingdienst (inloggen via Mijn Toeslagen). Via een formulier kan - neem ik aan - ook gewoon nog.

Op het aangifteformulier inkomstenbelasting hoeft dit niet aangegeven te worden,voor zover ik weet staat dit er zelfs niet bij.

Over zorgtoeslag hoef je geen inkomstenbelasting te betalen. Ook is het geen aftrekpost. Wat wel de relatie is van de zorgtoeslag en de inkomstenbelastingaangifte is dat met de aangifte je fiscale verzamelinkomen wordt berekend en op basis daarvan wordt bepaald of je wel of niet recht hebt om zorgtoeslag. Als je geen recht hebt op zorgtoeslag dan heb je redelijk veel inkomen uit werk, uitkeringen en vermogen, dat je volgens de belastingwet je zelf zeer goed de zorgpremies kunt betalen. Ik ga voor het gemak uit dat je goed kunt leven van wat je aan inkomsten hebt per maand.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100