Welke kosten zijn aftrekbaar bij de aanschaf van een (bestaande) woning?

notaris kosten, taxatie kosten, etc. En hoeveel krijg je dan terug van de Belastingdienst?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Alle kosten die te maken hebben met de geldlening zijn aftrekbaar. Dat zijn eenmalige kosten zoals afsluitprovise (advieskosten t.a.v. de hypothecaire lening) en de NHG garantie. Ook notariskosten zijn aftrekbaar, maar uitsluitend voor het afsluiten van de hypotheek. De kosten van de notaris voor het opmaken van de koopakte (leveringsakte) zijn niet aftrekbaar.

De Belastingdienst en natuurlijk ook de Vereniging Eigen Huis heeft een rijtje van aftrekbare en niet-aftrekbare kosten. Zie bron 1 en 2. Er circuleren nog veel meer lijstjes op internet. Zie bron 3. Googelt u maar eens op: aftrekbare kosten eigen woning.

Hoeveel u terugkrijgt is afhankelijk van de schijf waarin de aftrek plaatsvindt. Schijf 1 met 37% (tot bijna € 20.000), schijf 2 en 3 met 42% en schijf 4 met 52%. U moet ook rekening houden met de inkomensbijtelling van het Eigen Woning Forfait. Dit forfait is een bijtelling van 0,6% van de WOZ-waarde.

Voorbeeld:
WOZ-waarde is € 200.000 Het EWF is 0,6% is € 1200. De betaalde hypotheekrente en de eenmalige kosten bedragen € 10.000 en € 6200 Stel dat de aftrek voor 42% plaatsvindt, dan is de teruggave 42% x (16.200 minus 1200) is € 6300

In het algemeen is het te adviseren zich bij de aankoop van de (eerste) woning te laten begeleiden bij het doen van de aangifte,
fisbel