Hoe geef je de opleidingskosten van universiteit op bij de Belasting, als je de opleiding in delen betaalt?

Ik volg een opleiding bij de Open Universiteit. Elk jaar koop ik diverse modules in voor (bijv.) €875,- per jaar. Dit doe ik 7 jaar lang (ongeveer). Bij de belastingdienst wordt alles echter pas bóven de €500,- als aftrekpost gezien, dus dat zou betekenen dat ik elk jaar maar een klein gedeelte terug kan krijgen, indien ik jaarlijks de kosten opgeef. Dit in tegenstelling tot een opgave van het gehele collegegeld voor de opleiding. Hoe kan je dit het beste opgeven bij de belastingdienst? Per jaar of eerst de gehele opleiding afmaken en dan opgeven bij de belastingdienst?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K
fisbel
11 jaar geleden
Ter informatie: de drempel voor studiekostenaftrek is voor belastingjaar 2013 verlaagd van € 500 naar € 250.

Antwoorden (2)

Je kunt alleen de studiekosten aftrekken bij de belasting van de kosten die je gemaakt hebt in dat jaar. Let hier bijoo dat het niet om een studiejaar gaat maar om een gewoon jaar. Je kunt dus in jouw geval steeds maar een gedeelte terugkrijgen omdat je de kosten in een jaar maakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Betalen zoveel mogelijk in zo weinig mogelijk kalenderjaren, dus bundelen, zodat er zo weinig mogelijk niet aftrekbaar is.
NB Dat is toegestaan en geen fraude, want het is legaal belasting besparen.