Wat moet je doen als je een prijs afgesproken hebt, maar er niet is gesproken over BTW?

Ik ben net begonnen als zelfstandige en met mijn eerste klant een prijs afgesproken. Echter hebben wij het niet gehad over of de prijs in- of exclusief BTW is. Ik biedt een dienst aan, waar ik BTW over moet heffen, maar in dienst voor een stichting. Kan ik bovenop de prijs de BTW toevoegen of mag dat niet meer?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niks aan de hand !!! Prijzen van bedrijven onderling zijn altijd ex de BTW . Zelfs bij de groothandel of zeg semi groothandel ( Makro , Sligro ) offertes of aanbiedingen aan particulieren altijd met BTW . Je hebt het juist goed gedaan . Er valt niks af te spreken over btw dat is zelfs illegaal . Lees je in of vraag advies ( niet hier )over levering naar buitenland . Succes
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is de klant een particulier of een zakelijke consument? In dat laatste geval is er geen enkel probleem. Is de klant een consument, dan is er mogelijk wel een probleem.

Antwoorden (3)

Het is handelsgebruikelijk dat elke prijsafspraak tussen bedrijf en bedrijf exclusief BTW is, en elke prijsafspraak tussen bedrijf en particulier inclusief BTW is.
Als je dus BTW moet heffen dan zet je dat op de afgesproken prijs als het niet met een particulier is, en je hebt het al in de prijs zitten als het wel met een particulier is.
8 jaar geleden
afhankelijk van de branche.
Over het algemeen is genoemde prijs tussen ondernemers ex BTW, maar als je het niet duidelijk hebt gemaakt, kan klant ook rekenen op incl BTW.

Beschouw het als een leermoment!

overkomt je niet weer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zowel u als uw klant hebben vergeten inclusief of exclusief BTW vergeten. Als het een gespecificeerde prijsopgave, dan had de klant kunnen zien, dat bepaalde kosten zoals BTW nog niet verrekend zijn. En hij had of moet vragen om een prijs opgave waarin het juiste de BTW bedrag staat.

Wat is afgesproken over meer minder kosten. Voor wie zijn die.

Als de klant nog een eindafrekening mag verwachten, dan gewoon de BTW er opzetten.

Ook kan vooraf of tijdens de klus met een correctie factuur worden gekomen.

Wel is er de kwestie van vertrouwen. Als het beter is voor het toekomstige verhoudingen, dan is het misschien wel beter om het als aanloop kosten te beschouwen, maar blijf eerlijk. En meld dat je de BTW vergeten bent te berekenen. Beste kans dat de klant zonder problemen de BTW betaald.

U kunt ook de klant een voorstel laten doen. Gewoon melden dat de belastingdienst langs gekomen is en gemeld heeft dat diensten geleverd door stichtingen niet vrijgesteld zijn van BTW is waar U wel rekening mee heeft gehouden.

Dit zijn allemaal mogelijk manieren om om te gaan met deze situatie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Liegen tegen je klant (over de belastingdienst). Dat lijkt mij een prima advies... Niet, dus! Een dikke duim omlaag voor dit antwoord!