ik heb een huis gekocht van 600.000 maar de woz waarde staat nog op 823.00 wat kan ik doen?

huis kopen, marktwaarde woning , WOZ aanslag.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K
fisbel
10 jaar geleden
Vereniging Eigen Huis geeft heel veel informatie over hoe je bezwaar kunt maken tegen de WOZ-waarde zoals vastgesteld door de gemeente. Een bezwaarschrift moet binnen 6 weken na datum aanslag worden ingediend. Als die termijn te kort is kan een pro forma bezwaarschrift worden ingediend in afwachting van het werkelijke bezwaarschrift. Zie: http://www.eigenhuis.nl/hypotheken-financien/belastingen/woz/

Antwoorden (4)

Als je het niet eens bent met de WOZ-waarde dan kun je bezwaar maken bij de gemeente. Als u gelijk krijgt op uw bezwaar, mag u uitgaan van de nieuw vastgestelde WOZ-waarde.
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Is er niet een bepaalde bezwaartermijn? Dus als die is verstreken, dat je dan geen kans meer maakt? Tweede punt is dat de WOZ-waarde een peildatum in het verleden heefft. Het is best mogelijk dat de WOZ-waarde op dat moment daadwerkelijk € 823000 was. Dat de waarde in de tussentijd is gedaald, doet daar niets aan af.
U dient eerst een bezwaarschrift ( google voor een voorbeeld brief of naar de site van Radar) , in te dienen bij de gemeente en als deze uw bezwaar afwijst dan kun t U naar de Bestuursrechter ( niet de ombudsman, deze neemt m.b .t. de rijks- of gemeente bezwaren in behandeling.. Weer even googelen waar deze zich bevindt in uw regio. Als u aan hen schrijft stuur dit dan wel aangetekend met kopieën van de afwijzing van de Gemeente en een kopie van Uw bezwaar in. Kosten een paar tientjes.

Toegevoegd na 3 minuten:
Foutje 1e antwoord. De nationale OMBUDSMAN neemt GEEN!!!! zaken in behandeling van Gemeenten en Rijsoverheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn twee mogelijkheden
1) u heeft het huis gekocht onder de marktwaarde
2) de aankoopprijs is de werkelijke marktwaarde
In geval van 1 dan kunt een WOZ taxatierapport laten opstellen. Maar dat is waarschijnlijk verspilde geld, want dan gaat er niet veel van de WOZ waarde af.
In geval van 2, dan zeker een WOZ taxatierapport op laten stellen, maar als de situatie zeer duidelijk is dan is het verspild geld.

Wel zou ik bezwaar aantekenen bij de gemeentebelastingambtenaar om de WOZ waarde aan te laten passen. Vraag wel even bij de gemeente het correct adres op.

Als er in uw buurt vergelijkbare woningen staan, dan kunt u mogelijk de kosten van het taxatie rapport delen met uw buren.

200.000 is wel een groot verschil en meestal zit de WOZ onder de marktwaarde. Maar meestal zit er wel verschil tussen de marktwaarde en de WOZ waarde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn twee dingen die je kunt(moet) doen:

1. Aangeven bij de gemeente dat je de nieuwe eigenaar bent en daarom de WOZ beschikking wilt ontvangen met het bijbehorende taxatieverslag (op jouw naam gesteld). Mocht de gemeente zeggen dat je daar niks aan hebt omdat de eigenaar per 1-1 zal worden aangeslagen dan is dit onjuist, jij betaald wel degelijk andere belastingen gebaseerd op jouw huidige WOZ waarde.

2. Nu je een beschikking hebt op jouw naam kun je bezwaar maken.

Laat dit doen door professionals. Er zijn professionals die jou geen geld kosten. Een voorbeeld hiervan is http://www.bezwaarmaker.nl/ waar ik zelf hele goede ervaringen mee heb.

Succes!