Overschrijft een testament het verblijfsbeding uit de samenlevingsovereenkomst?

Mijn man en ik hadden een samenlevingscontract met een verblijfsbeding voor de woning. Later hebben we testamenten laten opstellen met een langstlevendebepaling. Nu is hij overleden en moet ik het erfbelastingformulier invullen. Moet ik de woning nu opgeven als erfgenaam? Of ben ik door zijn overlijden eigenaar geworden door verblijving?
Financieel is het denk ik het zelfs gunstiger om te erven, want dan erven de kinderen nu ook al hun deel minus vergoeding voor mijn vruchtgebruik (die is hoog, want ik ben 45 jaar) maar hoeven zij geen erfbelasting te betalen vanwege de heffingskorting. En hoeven ze als ik kom te overlijden dus minder te betalen omdat ze van de helft van de woning al eigenaar zijn.
Maar ik weet niet wat juridisch de situatie is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan de notaris waar je eea geregeld hebt je vertellen!

Antwoorden (1)

Erf recht en belasting recht zijn lastige onderwerpen. Ik denk niet dat dit het juiste plek is om dit soort vragen te stellen.

Wat ik wel kan vertellen is dat het ontduiken van erfbelasting strafbaar is, dus de belastingdienst zal een stevige onderbouwing van jullie keuze willen hebben.

Dus er staan diverse wegen open
1 vraag een beschikking van de belastinginspecteur
2 vraag aan de notaris wat de juiste uitleg van het testament is
3 doe stap 1 en 2 gelijktijdig

Als je stap 2 doet, dan vraag dan aan de belasting uitstel aan om dat er situatie rond de erfenis juridische voor meerder uitleg vatbaar is. En vraag dan ook de notaris om samen met U de erfbelastingformulier in te vullen en de toelichting te schrijven voor de belastinginspecteur. Er is nog steeds een kans dat de belastingdienst niet eens is met de keuze, maar mogelijk valt het onder de garantie van de notaris en zal hij de discussie met belastinginspecteur aan gaan.

Als je stap 1 als eerste doet, dan loopt u de risico dat er iets uit komt dat U niet bevalt en dan moet u als nog langs de notaris. Om het bezwaarschrift te kunnen onderbouwen.

Als je stap 3 doet, dan kunt u de twee verhalen tegen elkaar leggen en zo nodig een bezwaarschrift schrijven.

Nog steeds is er een kans dat de kinderen niet eens zijn. Het zou de situatie simpeler maken als U het vertrouwen en volmacht krijgt van de kinderen om te komen tot een situatie tot een zo optimale oplossing, maar ook op een juridische correcte manier.

Ik meld bewust mijn eigen mening niet.

Toegevoegd na 4 dagen:
Op grond van artikelen gaat testament boven het samenlevenscontract.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe kom je erbij dat ik belasting zou willen ontduiken? Het is alleen een juridische vraag die me helpt bij het invullen van het erfbelastingformulier. Ik vraag niet om een mening, maar om een deskundig antwoord Zo'n moeilijke vraag hoeft dat voor een deskundige toch niet te zijn en we zijn hier toch om elkaar te helpen? Natuurlijk kan ik het ook de notaris vragen, maar je wilt niet weten hoeveel die vragen en na alle kosten die ik al gemaakt heb, probeer ik het nu even zelf op te lossen. In beide gevallen blijven de kinderen en ik ruim onder de vrijstelling voor erfbelasting, dus van ontduiking is sowieso geen sprake. Ik realiseerde me alleen dat als ze nu al de helft erven, ze dat later niet meer hoeven te doen. Maar dat gaat hoop ik nog heel lang durn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De belastingdienst is veel goedkoper, dan een notaris, dus vraag aan de inspecteur of zij instemt met de regeling die dat de kinderen nu al de helft erven.