wil een appartement kopen met 4 kamers en één kamer gaat dochter wonen. Rest verhuren. Wat zijn de haken en ogen belastingtechnisch. Wat de trucs?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

U laat een kind wonen in een door u aangekochte woning. Het gebeurt vaker dat een ouder een woning koopt in een (studenten)stad en een studerend kind of kinderen in de woning laat wonen. Als er kamers over zijn kunnen die verhuurd worden aan anderen.

Het is fiscaal verstandig om huur te berekenen aan uw kind. Lees hieronder. Eventueel kan de betaalde huur door u middels een jaarlijkse schenking teruggeschonken worden. Omdat u rendement wilt op deze woning die in Box 3 valt wilt u kamers verhuren. Dat is mogelijk. De WOZ-waarde van de woning moet u opgeven in Box 3. De eventuele hypothecaire schuld is niet aftrekbaar voor de belasting maar mag u wel opgeven bij schulden in Box 3.

De huuropbrengsten zijn ONbelast. Als u kamers in de woning verhuurt valt de verhuur in principe onder de huurbescherming. Dat betekent een waardedrukkend effect op de WOZ-waarde, de zogenaamde leegwaarderatio. In het voorbeeld van de bron vindt u een uitgewerkt hoeveel de opbrengsten kunnen zijn en hoe de leegwaarderatio toegepast wordt.

N.B: de leegwaarde ratio (zie bron 2) en het waardedruk (zie bron 1) zijn samen 100%. Als de leegwaarderatio 66% is is de waardedruk 34%. Deze leegwaarderatio hoort bij een percentage van 3 tot 3,5% (huuropbrengst gedeeld door WOZ-waarde is bijvoorbeeld 3,2%)

Het is aan te raden bij de uitwerking van uw plannen en bij het invullen van uw aangifte u beroepskundig te laten begeleiden.
fisbel