BBZ 'om-niet verklaard' naar WWB, fictief hoge jaaropgaaf 2013. Verwacht terugvordering huurtoeslag. Is woonkostentoeslag een oplossing?

In 2012 BBZ uitkering gehad. Deze is in 2013 omgezet in WWB. Maar had in 2013 ook eigen inkomen en aanvulling WWB. Door omzetting BBZ in 2013 een 'fictief'/op papier veel te hoog inkomen op jaaropgaaf 2013. Ik verwacht dat ik dus huurtoeslag zal moeten gaan terug betalen.

Voor de hand liggend zou lijken om bij de belastingdienst te verzoeken om bijzondere situatie huurtoeslag. Maar ik begreep dat een BBZ 'nabetaling' niet als nabetaling erkend wordt?

Weet iemand of dit klopt en zo ja, is dan in mijn geval (leef op/net onder sociaal minimum) woonkosten toeslag mogelijk?

BvD

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Toenmalig staatssecretaris F.H.H. Weekers (VVD) heeft in 2010 op Kamervragen van Monasch en Spekman (beide PvdA) geantwoord op de vraag of een 'papieren' inkomen zoals een Bbz inkomen als geen werkelijk inkomen gezien kan worden waarop de huurtoeslag gebaseerd zou moeten worden op een lager bedrag (zonder dit fictieve inkomen dus).

Weekers antwoordt dat dit inkomen om niet feitelijk een bijstandsinkomen is diat bij uitbetaling direct genoten is. Hij wil dit inkomensbestanddeel niet buiten beschouwing van de huurtoeslag laten. En is niet bereid de wet op dit punt aan te passen, want die wet is al ingewikkeld genoeg met al die uitzonderingen die meegenomen zijn uit de oude wet op de huursubsidie. Wijst erop dat een commissie juist voorgesteld heeft al die uitzonderingen te schrappen. Wat nog niet gebeurd is overigens.

Kortom: het BBZ-inkomen om niet wordt niet gezien als nabetaling. De regeling: ik heb bijzonder inkomen, niet meetellend voor de huurtoeslag, is niet van toepassing.
Helaas voor u.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank u. BBZ geldt dus inderdaad niet als nabetaling. Dat verwachtte ik min of meer, daarom was mijn vraag mn ook of woonkostentoeslag een haalbare optie is?