Wie moet het spaarsaldo van (minderjarige) kinderen opgeven bij de belasting na de scheiding?

Is dit iets wat je onderling kunt regelen, of zijn er regels voor?

10 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

De regel is dat elke ouder de helft van het vermogen van de minderjarige kinderen op geeft. Het maakt niet uit waar de kinderen wonen.

De letterlijke tekst van de belastingdienst
"Bezittingen van uw minderjarige kinderen
Het gaat om bezittingen van de kinderen die op 1 januari 2013 minderjarig (jonger dan 18 jaar) waren.
Bent u, bijvoorbeeld door scheiding, niet het hele jaar fiscale partners met de andere ouder? En kiest u hier ook niet voor? Geef dan de helft van de bezittingen van uw kinderen aan. De andere ouder geeft in zijn eigen aangifte de helft van de bezittingen van deze kinderen aan.
Had u met iemand anders dan uw fiscale partner het ouderlijk gezag over een kind? Vul dan de helft van de waarde van de bezittingen van dat kind in.
"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In het aangiftebiljet wordt gesproken over vermogen van minderjarige kinderen. Of ze wel of niet bij je wonen lijkt niet relevant te zijn. Logischerwijs zou ik zeggen dat elk van de ouders de helft opgeeft.