Tellen je overuren ook mee bij de belastingdienst?

Me vriend die werkt elke dag.. alleen bestaan de meeste uren die hij werkt uit over uren.. de helft gaat dus ook naar de belasting. nou is mijn vraag of we bij de belastingaangifte ook een bepaald bedrag terug krijgen van zijn over uren.. of tellen over uren niet mee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

Overuren worden voor de loonbelasting in principe meer belast (andere tabel). Bij een aangifte inkomstenbelasting wordt alle inkomen herberekend en kun je het te veel betaalde terugkrijgen. Er wordt dan niet meer gekeken of je het verdiende als overwerk of als maandloon hebt verdiend. Je moet wel zelf aangifte doen want als er op jaarbasis te veel is ingehouden dan krijg je geen uitnodiging om aangifte te doen.
Wanneer je een brief krijgt van de Belastingdienst dat je geen aangifte meer hoeft te doen dan moet er ergens een lichtje gaan branden en is het verstandig om te laten berekenen of aangifte inkomstenbelasting zinvol is.

Als jij of je fiscale partner lid is van een vakbond dan kun je bij de grootste bonden de aangifte gratis laten doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie!

Andere antwoorden (3)

Belasting betaal je over je inkomen (inkomensbelasting). Naar mate je meer verdient, betaal je ook meer belasting. Als je dus aftrekposten hebt, dan kun je meer aftrekken van het inkomen in je hoogste belastingtarief en uiteindelijk is dat voordeliger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij de belastingdienst tellen geen uren maar het totale jaarinkomen over dat inkomen moet belasting worden betaald.
ronron1212
11 jaar geleden
Loonbelasting wordt berekend op basis van de witte tabel (uitgaande van loon voor werkzaamheden). Overwerk wordt belast op basis van de tabel bijzondere beloningen. Daarbij lijkt het of er "extra" belasting moet worden betaald, maar dat komt o.a. door het feit dat er in de normale witte tabel rekening wordt gehouden met heffingskortingen en in de tabel bijzondere beloningen niet. Toepassing van de tabel bijzondere beloningen leidt op jaarbasis tot een juiste belastingheffing. De werkgever mag ook de zogenoemde "voordeelregel" toepassen. Dat betekent dat hij het normale loon en het overwerkloon moet samentellen en dan de witte tabel mag toepassen. Als dat tot een lagere inhouding van loonbelasting leidt, mag hij het lagere bedrag inhouden.